TomTom wordt groter op een almaar krimpende markt

Het marktaandeel van TomTom in Europa is gegroeid, naar meer dan 50 procent. Een op de twee Europese automobilisten die gebruik maakt van een los navigatiekastje, heeft er een van TomTom. Maar het grote probleem van het Nederlandse bedrijf is dat automobilisten steeds vaker een gratis programma als Google Maps op hun smartphone gebruiken om de weg te vinden.

TomTom maakte vanochtend zijn kwartaalcijfers bekend. Daaruit bleek opnieuw dat het een groot bedrijf is, in een hard krimpende markt. TomTom veroverde weliswaar marktaandeel, maar verkocht in de maanden juli, augustus en september in Europa maar 2,3 miljoen navigatiekastjes. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dat een afname van 15 procent. In de Verenigde Staten daalde het aantal verkochte kastjes met 28 procent tot 1,1 miljoen.

De omzet van TomTom daalde ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar van 274 naar 244 miljoen euro, een afname van 11 procent. De nettowinst halveerde tot 11 miljoen euro. Ook de afgelopen kwartalen lieten de cijfers van TomTom zo’n daling zien. In 2012 daalde de omzet met 17 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Toch daalde de omzet in het afgelopen kwartaal iets minder hard dan verwacht. In Europa bleef de omzet zelfs gelijk, voornamelijk omdat het bedrijf de prijzen van zijn navigatie-apparatuur heeft verhoogd. TomTom verwacht nu dat zijn jaaromzet een bedrag zal zijn „aan de bovenkant van de eerder genoemde 900 tot 950 miljoen euro”, en dat de winst per aandeel 0,25 euro bedraagt – 5 cent meer dan eerder gemeld. Het bedrijf denkt dit jaar ook te kunnen profiteren van een nieuwe serie navigatiekastjes die sinds kort in de winkels ligt.

TomTom haalde afgelopen kwartaal 60 procent van zijn omzet uit de verkoop van consumentenproducten. Voor het overgrote deel zijn dat de navigatiekastjes die steeds minder mensen gebruiken. TomTom is daarom druk op zoek naar alternatieven. Het bedrijf produceert bijvoorbeeld sporthorloges met ingebouwd gps-systeem. Vandaag maakte het bedrijf bekend dat de omzet van dergelijke fitnessproducten „sterk is gestegen”. Maar met de sporthorloges zijn dalende verkoop van de navigatiekastjes nog lang niet op te vangen.

TomTom levert ook ingebouwde navigatiesystemen aan autofabrikanten, waaronder Renault, Ford en Daimler. Topman Harold Goddijn stelde vanochtend dat het ook op die markt „terrein verovert”. Maar door de gedaalde autoverkopen in Europa draaide dat bedrijfsonderdeel in vergelijking met vorig jaar eveneens minder goed. De omzet daalde van de afdeling ‘Automotive’ daalde met 11 procent tot 44 miljoen euro.

TomTom verdiende afgelopen kwartaal ook minder met het verkopen van zijn kaarten aan andere bedrijven. De omzet uit het verkopen van licenties daalde met 17 procent tot 28 miljoen euro. Dat is opvallend, omdat TomTom sinds vorig najaar kaarten en verkeersinformatie aan technologiebedrijf Apple levert. De verwachting was toen dat de inkomsten uit het verkopen van licenties, in 2011 zo’n 11 procent van de omzet, zouden stijgen. Maar die verwachting is niet uitgekomen. Toch waren beleggers blij met de cijfers. Het aandeel steeg vanochtend met 4,7 procent naar 6,18 euro.