New Yorker Lou Reed: ‘Zweden is pas eng’

De muziek van Lou Reed, die zondag op 71-jarige leeftijd overleed, is te horen in meer dan honderd films. Door Trainspotting (1996) werd Reeds Perfect Day (van Transformer, 1972) opnieuw een enorme hit. In de film over de strapatsen van een aantal Schotse junkies wordt het lied ironisch gebruikt: het is te horen onder de scène waarin een volledig van de wereld zijnde Renton op de bodem van een taxi naar een eerstehulppost wordt gebracht.

Af en toe dook Reed als zichzelf op in films, onder andere in Wim Wenders’ Im weiter Ferne, so nah! en Bis ans Ende der Welt. Het meest memorabel is hij in Blue in the Face, het volledig geïmproviseerde vervolg op Smoke van dezelfde makers, Wayne Wang en Paul Auster.

Hierin vertelt Reed over zijn liefde voor Brooklyn („Ik weet er de weg”) en dat hij nooit bang is in New York („Zweden is pas eng. Alles werkt er”). Hij heeft een bril zonder glazen waardoor hij zonder moeite een verrekijker kan gebruiken: die steekt hij gewoon door zijn montuur. Deze bril wil hij patenteren onder de naam Lou’s Views. Zijn unieke blik zal node worden gemist.

André Waardenburg

    • André Waardenburg