Hij stuurde me meteen het veld op

„Van zijn natuurfoto’s ben ik al heel lang fan, dus toen ik er via via achterkwam dat Ruben Smit bezig was met een film over de Oostvaardersplassen dacht ik: daar moet ik bij zijn. Het duurde een tijdje voordat ik durfde te bellen, want hij zat vast niet te wachten op een eenentwintigjarige student. En dan was ik ook nog eens een meisje terwijl natuurfilmers bijna altijd mannen zijn. Maar hij reageerde juist enthousiast en tijdens onze eerste ontmoeting stuurde hij me meteen het veld in om te helpen met de opnames voor het televisieprogramma Vroege Vogels. Doodeng natuurlijk, maar die druk werkte goed want ik ging er meteen voor 100 procent voor.

„Daarna mocht ik hem assisteren tijdens de opnames van De Nieuwe Wildernis. Ik maakte de making of, reed hem rond, droeg zijn statief en bouwde een hut van waaruit hij kon filmen. Wilde hij ijsvogels opnemen dan ging ik op eerst op onderzoek uit. In een logboekje hield ik bij hoeveel ijsvogels er op een bepaalde plek voorkomen. Zo leerde ik veel over het filmen van de natuur. Bijvoorbeeld dat je goed moet researchen van tevoren, maar dat de natuur zich vervolgens niet laat scripten. Het vergt eindeloos geduld totdat die ene bever zich laat zien, maar áls- ie dan voorbijkomt ben je super blij.

„De natuur is zo magisch en ik bewonder de manier waarop Ruben Smit die mystieke sfeer weet vast te leggen met zijn camera. Neem de scene over de grote zilverreigers waarin het lijkt alsof de vogels dansen met de mist. Als je een studiofilm maakt, kun je daar speciale lampen voor gebruiken, maar hij moet het hebben van natuurlijk licht, een goede blik en het juiste moment. Als zoiets je lukt dan ben je echt heel knap.”

    • Adinda Akkermans