Franse regering zwicht voor belastingprotest

Gezag van president Hollande ter discussie na uitstel ‘ecotaks’

Onder druk van boeren en transporteurs heeft de Franse regering een aangekondigde kilometerheffing voor zware vrachtwagens opnieuw uitgesteld. Nadat vorige week ook al een voorgenomen belasting op bepaalde spaarplannen werd geschrapt, staat het gezag van president François Hollande weer ter discussie.

De ‘ecotaks’ van 12 cent per kilometer voor alle vrachtwagens (ook buitenlandse) boven de 3,5 ton had 1 januari moeten ingaan, maar is al verschillende keren eerder uitgesteld. De omstreden kilometerheffing had het vervoer met vervuilende dieseltrucks in Frankrijk moeten terugdringen.

De agrarische sector in de regio, die door de crisis zwaar is getroffen, zegt door de kilometerheffing niet meer te kunnen concurreren met import van voedselproducten uit het buitenland. Vooral in Bretagne nam het verzet de laatste weken toe. Boeren en chauffeurs blokkeerden wegen rond Brest, staken kolen en stro in brand en trokken de moderne tolpoortjes omver. Afgelopen weekend kwam het tot rellen waarbij een zwaargewonde viel. Voor aanstaande zaterdag zijn nieuwe protesten aangekondigd.

Omdat premier Jean-Marc Ayrault gisteren benadrukte dat de nieuwe belasting „opgeschort, niet afgeschaft” is, gaan de demonstraties door, zeggen vakbondsleiders en lokale politici in Bretagne. Zij willen dat de heffing helemaal van tafel gaat. Ayrault wil een „dialoog” met de boerenbonden en de transportsector. Zijn Parti socialiste haalde vorig jaar bij de verkiezingen veel stemmen in Bretagne.

Nadat pluimveegigant Doux, hofleverancier van KFC, vorig jaar na de verkoop van enkele abattoirs in Bretagne al circa 1.000 mensen ontsloeg, werd afgelopen maand het ontslag bevestigd van bijna 900 werknemers in de varkenssector. De voedingsindustrie vreest meer sluitingen als de ecotaks, in het leven geroepen door Hollandes voorganger Sarkozy na een EU-advies, alsnog doorgaat.

Het was Hollande zelf die in augustus erkende dat burgers en bedrijven de vele nieuwe belastingen (totaal 60 miljard euro in drie jaar) zat zijn en een ‘belastingpauze’ verdienden. Maar premier Ayrault, die probeert de Franse uitgaven binnen de Europese normen te krijgen, waarschuwde dat zo’n pauze nog even moet wachten.

Frankrijk moet het bedrijf dat de tolpoortjes uitbaat mogelijk 800 miljoen euro compensatie betalen. De staatskas loopt bovendien een miljard euro mis als de tolpoortjes in 2014 niet in werking worden gesteld.

‘Kan Hollande nog handelen?’ vroeg Le Monde zich gistermiddag over de verzwakte president af. Volgens Le Figaro is de macht ‘verlamd’.