Terugkijken: bedrijven willen je data, dus waarom vraag je er geen geld voor?

Google. Foto EPA / Andrew Gombert

Jouw online data zijn geld waard. Dat stellen diverse experts in de laatste aflevering van Tegenlicht. Zij stellen dat we als gebruikers eigenlijk geld zouden moeten vragen voor de data die we aan bedrijven als Google en Facebook afstaan. Bekijk hier de interessante aflevering over ‘big data’.

Jouw online handelen zegt iets over de toekomst

Iedereen laat tegenwoordig online een spoor van data achter. Je maakt een foto en plaatst deze op Facebook, reageert op een andere foto, googelt vervolgens de route naar een afspraak, reserveert filmkaartjes bij de bioscoop en koopt wat bij Amazon. Al die handelingen bevatten informatie over jouw gedrag. Die informatie is veel geld waard voor bedrijven, die aan de hand daarvan zaken kunnen voorspellen.

Deze gegevens worden ook wel ‘big data’ genoemd, een enorme verzameling van gegevens van miljoenen mensen. Die verzameling geeft niet alleen informatie over het heden en verleden, maar vooral ook over de toekomst. En daar gaat het bedrijven om: ze willen in staat zijn te voorspellen wat jouw toekomstige behoeften zijn en daarop inspelen met advertenties.

In Tegenlicht wordt uitgelegd hoe dit werkt en wordt door een aantal experts zelfs gesteld dat grote hoeveelheden data naast verkoopbehoeften voorspellen ook ziekten, crimineel gedrag en andere zaken kunnen voorkomen.

    • Nando Kasteleijn