Onbetaalbare lening mag niet afgesloten worden

Deze rubriek belicht elke dinsdag kwesties uit het bedrijfsleven waarover de rechter zich onlangs uitsprak. Vandaag: Moeten bedrijven klanten tegen zichzelf in bescherming nemen?

Moet een kredietverlener op eigen initiatief zijn klanten behoeden voor te hoge kredieten? Volgens het gerechtshof Leeuwarden-Arnhem wel. Daarbij moet de kredietverlener ook letten op wie hun klanten zijn en wat ze weten. Ook van hun eigen budget.

Afab Geldservice (‘Maakt lenen betaalbaar’) was bij het berekenen van de kredietruimte alleen uitgegaan van de verplichtingen die een man en een vrouw hadden op het moment van de aanvraag. Bij de vaste lasten van het stel zat al een krediet van 55.000 euro dat het nog maar kort tevoren afsloot bij DSB. Daarover betaalde het stel een lage rente van ongeveer 2,5 procent. Bij Afab wilden de twee geld lenen om het dak van hun woning te repareren: 8.500 euro.

Afab Geldservice had volgens de rechter echter moeten doorzien dat de rente op de DSB-lening een zogeheten actierente was die al snel zou oplopen naar 5,5 procent. Het stel had dit zelf niet door. De rechter zegt dat een „bekwaam en deskundig” tussenpersoon verplicht is „naar behoren” onderzoek te doen naar het budget van de aanvragers, hun deskundigheid en het doel waar het geld voor is. Als een kredietaanvraag dan niet past bij de situatie van de aanvragers moet Afab de lening ontraden.

Dit stel had mbo-niveau. Hij was chauffeur bij de gemeentereiniging en zij caissière in een winkel. Dat „verschil in professionaliteit” betekent dat zij erop mochten vertrouwen dat Afab de lening ook ongedaan zou maken toen ze ontdekten dat ze de lening nooit zouden kunnen betalen. Consumenten moeten beschermd worden „tegen het gevaar van een gebrek aan kunde en inzicht of van eigen lichtvaardigheid.” Afab moet van de rechter de betaalde en nog te betalen rentetermijnen terugbetalen.

    • Folkert Jensma