Opinie

    • Stijn Bronzwaer

Google: (don’t) be evil

Hoe evil is het bedrijf dat don’t be evil als slogan heeft? Google presenteerde vorige week Project Shield: een technisch hulpmiddel voor websites om cyberaanvallen te pareren. De Syrische website Aymta, die waarschuwt voor raketaanvallen, is al met zo’n Google-muur uitgerust.

Gratis! Aardig van Google. Gevalletje don’t be evil.

Vlak daarvoor schreef de Financial Times nog dat Google het afgelopen jaar 8,8 miljard euro via Nederland heeft weggesluisd naar de Bermuda-eilanden, een kwart meer dan vorig jaar. Dat hielp Google vorig jaar aan een recordwinst van ruim 7 miljard euro. Dat krijg je als je maar 5 procent belasting betaalt. Sterk staaltje evilness.

Dat terwijl Google steeds herhaalt vooral met een goed gevoel geld te willen verdienen. Lees de beginselen van Google erop na: ‘we geloven dat we op de lange termijn beter zijn gediend door een bedrijf dat goed doet voor de wereld, ook als we om die reden moeten afzien van sommige kortetermijnwinsten’. Google moest werken zoals een kwaliteitskrant, zegt het bedrijf zelf: inhoud en commercie werken onafhankelijk van elkaar.

Om die reden beloofde Google in 2004 om 1 procent van alle winst in het filantropische fonds Google.org te storten. Het fonds kwam er, met hoge verwachtingen. Wetenschappers werden aangetrokken, zoals epidemioloog Larry Brilliant die met hulp van Google-data epidemieën moest voorkomen. Google ging ‘miljoenen levens redden’. Don’t be evil!

Terwijl de winst van Google groeide, werden steeds meer projecten gekilld. The New York Times legde in 2011 ijskoud bloot dat Google de 1 procent lang niet haalde. Larry Brilliant bleek zijn eigen projecten te financieren met Google-geld. Google-oprichters Sergey Brin en Larry Page keken tijdens meetings van Google.org vooral nogal verveeld naar hun Blackberries.

En kijk Google nu. Het neemt geld aan van de NSA om de site beter bespioneerbaar te maken. Het koppelt foto’s van gebruikers aan advertenties. Het verklaart privacy dood en spionage logisch. Google.org bestaat nog wel, maar investeert vooral in projecten waar Google zelf baat bij heeft. Project Shield blijkt ‘potentieel commercieel interessant’ te zijn.

Don’t be evil, dat past Google al lang niet meer. Dat vindt het bedrijf zelf ook, overigens. Voormalig Google-directeur Eric Schmidt noemde het in mei dit jaar in een interview „de domste regel ooit”. Altijd maar die discussies met ontwerpers, die met „hun vuist op tafel slaan” waardoor wéér een advertentiemogelijkheid wordt geblokkeerd.

Hoe evil kan je zijn.

Stijn Bronzwaer (@nextstijn) schrijft op deze plek elke week over (nieuwe) media

    • Stijn Bronzwaer