Geen rommel verkopen

Mag een bedrijf een klant verleiden om iets te kopen waarvan het weet dat het niet helpt? Een 71-jarige mevrouw wordt door een reisbureau verleid om een busreisje naar een dorpje aan de Linge te boeken. Daar wordt een kopje koffie en een broodmaaltijd, bingo, cadeaus, live muziek en een verloting beloofd. En: een ‘leuke presentatie’. Ter plaatse wordt het reisgezelschap urenlang in een zaal wervend toegesproken over het voedingssupplement Primafortes. Dit paardenmelkproduct zou heilzaam werken op reumatische en huidaandoeningen, maag- en darmklachten, leverproblemen, stoornissen aan het hart en in de bloedsomloop en depressies.

De vrouw heeft last van spataderen en schaft voor ongeveer 3.000 euro aan Primafortes aan. Ze belooft dat bedrag in termijnen te voldoen. De reisorganisatie geeft haar allerlei cadeaus die bij de aankoop horen.

Heeft de organisatie nu misbruik van omstandigheden gemaakt? Ja, zegt de kantonrechter. Dat paardenmelk spataderen vermindert, is niet realistisch. Het bedrijf wist of had moeten weten dat je mensen op deze manier tot kopen kunt bewegen. Deze aankoop is „evident niet in het belang” van de klant en ligt „buiten de normale lijn van handelen”. Zij had daarvan weerhouden moeten worden. Dat mevrouw volgens het bedrijf voldoende vitaal is om de hele dag op stap te gaan, dat ze bij haar volle verstand tekende en dat ze de kuur niet afmaakte, vindt de rechter niet geldig.

Tips? Mail naar ecorecht@nrc.nl