TNT Express ziet zijn omzet nu overal dalen

Koeriersbedrijf TNT Express blijft reorganiseren. De prestaties staan nu wereldwijd onder druk.

Pakketbezorger TNT Express heeft in het derde kwartaal van dit jaar minder winst geboekt. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar daalde de winst in de maanden juli, augustus en september van 8 miljoen euro naar 6 miljoen. De omzet daalde ook, met 6,6 procent tot 1,6 miljard euro.

TNT-topman Tex Gunning spreekt in een persverklaring over „moeilijke marktomstandigheden”. In alle werelddelen waar de pakketbezorger actief is, liep de omzet in vergelijking met vorig jaar terug. De daling was het grootst in Australië en Nieuw Zeeland (min 20 procent) en bij de activiteiten in Azië, Afrika en het Midden-Oosten (min 8,5 procent). De daling in die gebeiden wordt veroorzaakt door een afname van het aantal vervoerde kilo’s en door loonstijgingen.

Ook in West-Europa daalde de omzet, met ruim 5 procent. Bovendien trok TNT in West-Europa 25 miljoen euro uit voor een reorganisatie. Mede als gevolg van die voorziening daalde het bedrijfsresultaat in West-Europa met 39 miljoen euro tot 5 miljoen euro, een afname van bijna 90 procent. Daarnaast heeft TNT, net als veel andere Europese multinationals, last van de hoge koers van de euro. De omzet die het bedrijf in buitenlandse valuta’s boekt, levert in euro’s minder op dan vorig jaar.

Dit voorjaar kondigde TNT Express een grote reorganisatie aan. Daarmee wil het bedrijf tot 2015 circa 220 miljoen euro aan kosten besparen. Als gevolg van de reorganisatie schrapt TNT zo’n 4.000 banen, waarvan zo’n 2.500 in West-Europa. Vandaag bleek dat TNT Express de kosten in een jaar tijd met 1,4 procent heeft weten te drukken. In 2013 verwacht TNT in totaal zo’n 30 miljoen euro te besparen.

TNT Express verwacht dat de verkoop van zijn activiteiten in China eind dit jaar zal worden afgrond. De verkoop van de Braziliaanse tak loopt nog, meldde TNT. Dat geldt ook voor de verkoop van een aantal vrachtvliegtuigen. TNT wilde een aantal jaar geleden juist uitbreiden in opkomende markten als China en Brazilië. Dat mislukte echter: de onderdelen in die twee landen leden grote verliezen.

Begin dit jaar hield de Europese Commissie de geplande fusie tussen TNT en het Amerikaanse UPS tegen, uit concurrentie-overwegingen. Daarna werd duidelijk dat TNT moest reorganiseren om weer winst te maken.