McDonald’s doet Heinz ketchup in de ban

De rivaliteit tussen de fastfoodketens McDonald’s en Burger King kost ketchupmaker Heinz héél veel geld. Na een samenwerking van veertig jaar beëindigt McDonald’s het contract met Heinz.

Zowel Burger King als McDonald’s gebruikte jarenlang Heinz, maar dat was nooit een probleem. De overstap van de voormalige topman van Burger King naar Heinz, afgelopen juni, blijkt voor McDonald’s echter onacceptabel. „Als gevolg van de recente wijzigingen in het management bij Heinz hebben we besloten om op termijn over te stappen naar andere aanbieders”, stelt McDonald’s in een verklaring.

Het in 1869 opgerichte Heinz is de grootste ketchupfabrikant ter wereld, met een omzet van 11,6 miljard dollar in 2012. Eerder dit jaar werd Heinz voor 28 miljard dollar (21 miljard euro) overgenomen door Berkshire Hathaway, het investeringsfonds van de steenrijke Amerikaanse zakenman Warren Buffet, en de Braziliaanse investeringsmaatschappij 3G, die drie jaar eerder een groot aandeel in Burger King had gekocht. De nieuwe eigenaren van Heinz benoemden de topman van Burger King, de Braziliaan Bernardo Hees (43), tot bestuursvoorzitter. Hees blijft commissaris bij Burger King.

In de Nederlandse filialen van McDonald’s zal weinig te merken zijn van de breuk met Heinz: hier gebruikt de keten ketchup van Develey, een Duitse leverancier. In de VS, waar McDonald’s ruim 14.000 filialen heeft (wereldwijd zijn dat er 34.000), is de meeste ketchup merkloos.

Hoeveel Heinz aan McDonald’s verdiende, en hoeveel het bedrijf straks misloopt, is niet bekend. Hees is een dure nieuwe topman.