TMG houdt in een slechte markt zijn financiën op peil door te bezuinigen

De Telegraaf Media Groep bezuinigt en stoot verlieslijdende of niet-kernactiviteiten af. „Niets is heilig.”

70 Miljoen euro bespaart de Telegraaf Media Groep (TMG) dit jaar. En volgend jaar nog eens 50 miljoen euro. Het Amsterdamse mediaconcern schrapt zo 22 procent van zijn kosten. Vooral dankzij die besparingen – en meer dan zeshonderd ontslagen – houdt TMG voorlopig zijn financiële resultaten op peil.

Het concern – met titels als De Telegraaf, Spits, Metro, Noord-Hollands Dagblad, Sky Radio, Hyves en GeenStijl – maakte gisteren bekend dat de omzet in het derde kwartaal ‘slechts’ 4,7 procent daalde, naar 132 miljoen euro; het resultaat voor belastingen en afschrijvingen nam zelfs 3,1 procent toe tot 10 miljoen euro.

„Als je in deze markt betere resultaten boekt dan de voorgaande, dan is dat prima”, zegt interim-bestuursvoorzitter Cees van Steijn. „Maar je kunt niet eeuwig leven van kostenbesparingen. De crux is: hoe stoppen wij de trend van dalende advertentie-inkomsten en het dalende aantal abonnementen.”

Van Steijn, die in april Herman van Campenhout opvolgde en tot 1 mei blijft, moet bij TMG die trend keren. Of in ieder geval helpen de vraag te beantwoorden die alle traditionele media hebben: hoe behouden – of heroveren – we onze plek in een digitaliserende wereld?

Volgens Van Steijn moet TMG „het Nederlandse mediabedrijf van de toekomst” worden. Het concern onderzoekt nu een aantal opties, variërend van nog meer snijden in de kosten en hechter samenwerken met concurrenten, tot het afstoten van alle activiteiten behalve De Telegraaf. Dat is de kurk waarop het bedrijf drijft. TMG zou zo het voorbeeld volgen van The New York Times. De Amerikaanse uitgever verkocht bijna alle nevenactiviteiten en concentreert zich nu op de krant. Zowel in print als op papier; in de VS en daarbuiten.

Meer snijden in de kosten raakt vooral het personeel. Vooral de redactie van De Telegraaf is nog steeds een niet te onderschatten macht.

Kosten kan het concern ook besparen door hechter samen te werken met bijvoorbeeld de Persgroep (AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool). Beide concerns werken al samen bij de krantenbezorging, samen met andere uitgevers. Wat bij distributie kan, kan ook bij drukken, zegt een bron bij het bedrijf. „We sluiten de drukkerijen aan de Basisweg en gaan drukken bij de Persgroep.” Dat zou beide uitgevers circa 20 miljoen euro opleveren.

Topman Van Steijn maakte al voor de zomer duidelijk dat hij verlieslijdende of niet-kernactiviteiten zal afstoten. Dat kan lucratief zijn: TMG verkocht in september voor 391 miljoen euro zijn belang in het Duitse tv-bedrijf ProSiebenSat.1. Aandeelhouders profiteren daar nu van; zij krijgen 6 euro extra dividend per aandeel. Ook de puzzelboekjes van Keesing kunnen beleggers blij maken. Voor de jaarwisseling zal duidelijk worden of TMG de puzzeltak verkoopt. Die zou 110 tot 120 miljoen kunnen opleveren.

TMG geeft nu twee gratis kranten uit, Spits en Metro, die afhankelijk zijn van de slappe advertentiemarkt. Bij de koop van Metro zei de TMG-top dat beide titels overeind zouden blijven. Van Steijn is minder stellig. „Niet is heilig.” De verlieslijdende website Hyves zou volgens Van Steijn kunnen doorgroeien als online gameplatform.

    • Jan Benjamin