Tips voor Opinie

Tips voor het schrijven van een opiniestuk of brief, gedestilleerd uit ingekomen post. Door Maarten Huygen.

Begin meteen

Een goed opiniestuk start met een verrassend voorbeeld of met het onderwerp zelf. Het heeft niet als eerste zin „Vandaag is het precies twintig jaar geleden dat de eerste drone over Pakistan vloog” of „De kranten staan bol van de drones”. Het vertelt ook niet nog eens precies alle bekende feiten die al in die kranten hebben gestaan. Nee, het pakt uit met die ene drone die uit een brave Pakistaan een boze terrorist maakte. En houd nog iets moois over voor de slotzin.

Wees zo concreet mogelijk

Abstracte gedachten zijn gemakkelijk, want vrijblijvend. ‘Toekomstbestendig’ is geen beter woord voor ‘bestendig’. Een pleidooi voor ‘maatwerk’ bevat zelden een opinie. Wie is er nu tegen maatwerk? Maatwerk is een confectie-uitdrukking voor topmanagers in de zorg, gemeente, school of jeugdwerk. Alsof enkel het gebruik van de term het probleem al oplost. Maar het openen van een geopende deur maakt de wachttijden in ziekenhuizen niet korter.

Geef voorbeelden

Die maken een tekst begrijpelijk. Als ze er niet staan, vraagt de lezer zich af of de schrijver er wel echt over heeft nagedacht. Je kunt nog zo vaak beweren dat het verzamelen van medische gegevens in een grote databank immoreel is, als je er geen voorbeeld bij geeft, maakt het weinig indruk. Schrijf dan over de passant die medische gegevens meeleest en deze vertelt aan een kennis.

Zeg wat u denkt

Opinie is geen diplomatie. Omwegen en verzachtende termen maken een stuk onleesbaar.

Gebruik eens een vergelijking

Een welgekozen metafoor geeft een stuk vleugels. Het wordt meteen duidelijk wat de bedoeling is.

Sluit aan bij de actualiteit

Reageren op het nieuws maakt een opiniestuk of een brief dwingend. Er hoeft minder te worden uitgelegd omdat de context duidelijk is.

Beperk het thema

Begrip van de democratie in tijd en in wezen is niet nodig in een stuk tegen de verhoging van de LPG-accijns.

Maarten Huygen is chef opinie van NRC Handelsblad.

    • Maarten Huygen