Chinese journalist doet schuldbekentenis op staatstelevisie

Chen Yongzhou bekende vanochtend op de Chinese staatstelevisie schuld aan het verspreiden van onjuiste informatie over een staatsbedrijf. Foto Reuters / China Central Television

Een Chinese journalist, die is vastgezet vanwege zijn publicaties over mogelijke corruptie bij een staatsbedrijf, heeft vanochtend op de staatstelevisie spijt betuigd over zijn publicaties. Chen Yongzhou zegt dat hij gebruikt is en dat hij zijn handelen betreurt.

Yongzhou publiceerde recentelijk een aantal artikelen in de regionale krant New Express waarin hij schreef over financiële onregelmatigheden bij het staatsbedrijf Zoomlion, dat bouwmaterialen produceert. Toen Yongzhou werd opgepakt, deed de krant tweemaal vanaf zijn voorpagina een oproep de journalist vrij te laten.

Bekijk in deze NOS-video beelden van de bekentenis:

Twijfel of bekentenis oprecht is

Of de bekentenis van Yongzhou een oprechte is, valt dan ook sterk te betwijfelen, schrijft de BBC. Publiekelijke schuldbekentenis is in China een gangbare manier om onder rechtsvervolging uit te komen. Yongzhou zei vanochtend op de staatstelevisie dat hij “bereid is schuld te betekennen en berouw te tonen”. Yongzhou stelt nu dat hij betaald werd om de verhalen over Zoomlion te schrijven, precies wat de staatsmedia al eerder hadden beweerd.

Door wie Yongzhou betaald zou zijn melden de staatsmedia niet. De werkgever van de journalist, New Express, heeft nog niet op de schuldbekentenis van Youngzhou gereageerd.

Chinese media kunnen overigens niet vrijuit over de zaak van Yongzhou berichten. Het ministerie van Propaganda heeft kranten officieel verboden over de zaak te schrijven en redacties gevraagd de berichten van redacteuren op social media in de gaten te houden. Desondanks zijn veel Chinese media toch over de zaak van Yongzhou blijven schrijven.

    • Pim van den Dool