Thrillers van Hitchcock tussen de schuifdeuren

De vogels hangen aan hengels, terwijl hun gekrijs van de geluidsband komt. Een tafeltje doet dienst als Chevrolet. Een meertje waarin wordt gezwommen, bestaat uit twee lakens. En twee kisten van hutkofferformaat spelen dat ze een hotellift zijn. Dit is schuifdeurentoneel, maar van de betere soort. Het Thriller Theater, vooral gespecialiseerd in beproefd misdaadrepertoire voor een breed publiek, komt nu met een ironiserend schouwspel dat zijn attractie mede ontleent aan de vraag hoe vaak we verwijzingen naar films van Alfred Hitchcock herkennen.

De man die het wist is door regisseur Bruun Kuijt en producent-acteur Lex Passchier in elkaar gezet als een achtervolgingsverhaal, waarin de held (Sander de Heer als onverzettelijk Cary Grant-type) voortdurend in situaties belandt die naar Hitchcock-films knipogen. Met hotels die Vertigo en Bates heten, en vrouwen met namen als Marnie en Tippi. Ze verkleden zich in ijltempo, sjouwen zelf met rekwisieten en spelen vindingrijk samen met de projecties op het achterdoek. Ook richten ze zich geregeld als vertellers tot het publiek: „U zult zich intussen wel afvragen waar de hoofdpersoon van dit verhaal al die tijd heeft uitgehangen.” En als de held daarna weer terugkeert, knikt hij even naar de zaal.

    • Henk van Gelder