Meng het zwarte met het zoete

Het kan niet mislukken. Men neme Nocturno. Droomrecepten en houde het vijf minuten onder een lamp, schakele het licht uit, en dan begint de droom. ‘De droom over de deur die je niet zou moeten opendoen’, bijvoorbeeld. In de kamer die bij licht een gesloten vloerluik had, staan in het donker een opgloeiend meisje en een konijnig schepsel.

De Argentijnse Isol won dit jaar de Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) en, zoals de jury al zei, ze verlegt de grenzen van het medium prentenboek: in de vorm is Nocturno, rechtopstaand met ringband bovenaan en met uitmuntend glow-in-the-dark-effect, enig in zijn soort. En ja, Isol maakt prentenboeken ‘vanaf de ooghoogte van een kind’: haar ‘droomrecepten’ prikkelen zonder twijfel de kinderlijke verbeelding. De dromen lopen uiteen van een prettig macabere dodendans tot een eenvoudigweg aandoenlijke poes. Bijzonder of minder bijzonder, in alle illustraties herken je de hand van de chef: dat smaakt naar meer.

Hopelijk volgt De Harmonie het voorbeeld van Querido, dat de prentenboeken van eerdere ALMA-winnaar Shaun Tan uitgeeft, hoe weerbarstig die soms ook zijn. Zijn Regels van de zomer (Querido, 56 blz. € 14,95) bevat weer surrealistische beelden en het onderwerp is evenmin zoetig: de redeloze heersdrift van een ouder broertje. ‘Je mag nooit de laatste olijf opeten’, is een van de regels die de hoofdpersoon ingepeperd krijgt. Tan verbeeldt dat door talloze strenge haviksogen te laten glanzen als olijven.

De tournure komt als de verboden veranderen in geboden en er warmte binnensijpelt. Dat Tan beide doet, de zwarte én de zoete kant tonen, en dan op geheel eigen wijze, maakt hem een groot kunstenaar voor kinderen.

Thomas de Veen

    • Thomas de Veen