Een nieuwe schrijfgeneratie: op welke auteurs onder de 30 moeten we letten?

Jonge schrijversavond in 2011 Foto ANP

Vanavond vindt in de Amsterdamse stadsschouwburg de vijfde editie plaats van de Jonge Schrijversavond met optredens van een nieuwe generatie jonge auteurs. Wie behoren tot die generatie? Een overzicht.

Myrthe van der Meer (30)


Myrthe van der Meer verwerkte haar autobiografische, psychiatrische ervaringen tot de roman PAAZ, die een onverwacht verkoopsucces werd. Schrijft in een stijl die een groot publiek aantrekt (ook Viva-lezeressen), met prettige cliffhangers en galgenhumor. Herhaalde het autobiografische kunstje overigens niet: haar tweede boek Kalf is puur fictief. Verkocht 25.000 exemplaren van PAAZ.

Hanna Bervoets (29)


Hanna Bervoets zette zich nog vóór verschijning van haar debuut op de literaire kaart door een uitgekiende selfmade campagne in de sociale media. Is goed met publiciteit (Wie is de Mol?) en is zeer zichtbaar als lifestylecolumnist van de Volkskrant. Krijgt ook goede kritieken. Verkocht 10.000 exemplaren van Alles wat er was. Over dat boek schreef NRC Handelsblad:

Zo wordt de roman in het tweede deel steeds spannender, sterker en ontluisterender. Bervoets laat je even weinig illusies over het menselijk gedrag als Golding deed. Ze laat het ene na het andere personage van het toneel verdwijnen – net als in een echte reality-serie.

Het boek kreeg drie ballen van de krant.

Özcan Akyol (29)


Özcan Akyol: De Deventer schrijver van Turkse afkomst oogstte onder critici niet veel lof voor zijn schelmenroman Eus, maar is sindsdien wel onafgebroken op televisie, waar hij zich opwerpt als onvermoeibaar propagandist van Céline en Carmiggelt. Verkocht 28.500 exemplaren van Eus. Het boek kreeg van NRC twee ballen:

Verhaal noch stijl nodigen uit iets bij het vertelde te voelen of een nieuw inzicht eruit op te doen. Özcan Akyol past vooral in het straatje van Jan Cremer en Maria Mosterd: schrijvers die het meer van hun charisma en sexy onderwerp moeten hebben dan van literaire kwaliteit. Om met DWDD-sidekick Jan Mulder te spreken: “We hebben er een goede talkshowgast bij.”

Joost de Vries (30)


Joost de Vries zal nog wel ‘de nieuwe Mulisch’ genoemd worden als de oude allang vergeten is; de lat mag best wat hoger liggen. Dwingt bewondering af met hoogst intellectuele boeken waarin alles met alles samenhangt maar die volgens hemzelf toch vooral ook gaan over jongens en meisjes die het allemaal ook niet weten. Verkocht 10.000 exemplaren van Clausewitz. Elsbeth Etty schreef in NRC Handelsblad dat ze het een magistraal boek vond:

Het bijzondere aan Clausewitz is niet zozeer de afrekening met de generatie van Mulisch en haar linkse idealen en dogma’s, als wel de manier waarop dat gebeurt. In stijl, spanning, taalgebruik, metaforiek, eruditie en humor steekt Joost de Vries De ontdekking van de hemel naar de kroon. Je vraagt je af of deze 27-jarige auteur en literair criticus van De Groene Amsterdammer voor deze roman de beschikking heeft gehad over manuscripten van Mulisch of diens tijdgenoten, zo onvoorstelbaar goed is het gedaan.

Yannick Dangre (24)


Yannick Dangre: Vlaams wonderkind, tevens dichter, die geleidelijk uit de schaduw treedt sinds de publicatie van de roman Maartse kamers, een liefdevol portret van twee valse nichten op leeftijd. Hij dook op in de literaire spelshow De avond van het boek en hij werd tweede van de prominenten bij het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Verkocht 2.000 exemplaren van Maartse kamers.

David Pefko (29)


David Pefko vestigde zijn naam met het winnen van de Gouden Boekenuil voor Het voorseizoen, waarmee hij de voorkeur kreeg boven onder meer Jeroen Brouwers en Dimitri Verhulst. Aan die twee schrijvers is hij overigens wel een beetje verwant: hij schrijft over morsige, sneue types, in een vaak zinderende stijl. Verkocht 16.000 exemplaren van Het voorseizoen, waarover NRC schreef:

Het probleem bij Het voorseizoen is niet dat je niet wilt lezen over de ondanks alles sympathieke Mellors, met zijn atypische liefde voor tuinieren en zijn gedoemde pogingen om een beter mens te worden (‘Niet aan eten denken, niet doen, het goede doen, het goede doen!’). Maar met 100 bladzijden minder had het verhaal ook verteld kunnen worden.

Wytske Versteeg (30)


Wytske Versteeg had meteen grote fans: de één vond haar debuut De wezenlozen verbluffend, de ander was nog veel meer onder de indruk van haar net verschenen tweede, Boy. Verdeeld zijn de meningen wel: ‘onwaarschijnlijk’, ‘dramatisch’. Schrijft wel altijd ‘elegante zinnen’, dus is ze iemand die er wel gaat komen. Verkocht 3.000 exemplaren van Boy, waar NRC drie ballen aan gaf:

Met het onstuimige De wezenlozen nog in het achterhoofd is Boy een boek dat nogal tegenvalt. Versteeg heeft geprobeerd haar schrijven te ontplooien met tijdsprongen en fysieke verplaatsingen, maar het resultaat werpt te veel vraagtekens op. Het interessantste facet van haar debuut, die wilde stijl, is in het tweede boek bijna volledig verdwenen.

Thomas Heerma van Voss (23)


Thomas Heerma van Voss: De zelfs voor andere jonge schrijvers angstaanjagend jonge Heerma van Voss debuteerde al vóór zijn twintigste en publiceerde dit jaar Stern, waarmee hij veel critici verraste en nadrukkelijk uit de schaduw trad van zijn broer Daan, met wie hij overigens veel samen doet. Verkocht 2.000 exemplaren van Stern. Dat boek kreeg vier ballen van NRC Handelsblad:

Stern is een kraakhelder geschreven roman die je nog lang laat piekeren over de vraag wat nu precies de fatal flaw van Hugo Stern is. Het zou onderdanigheid kunnen zijn, het zou overmatige gecontroleerdheid kunnen zijn, of de arrogantie die hem op een of andere manier ook aankleeft. Knap. En dat geschreven door een vroege twintiger.

Daan Heerma van Voss (27)


Daan Heerma van Voss verwierf onder meer faam met het laatste interview met Hella Haasse voor De Groene. Werd, met zijn jongere broertje Thomas, door A.F.Th. van der Heijden genoemd als een van diens favoriete jonge schrijvers, maar oogstte met zijn laatste, persoonlijke roman De vergeting minder lof dan gehoopt. Verkocht 4.000 exemplaren van De vergeting. NRC schreef erover:

Heerma van Voss gaat hoe dan ook door met schrijven, zo valt aan het eind van zijn boek te lezen. Daar is niks mis mee, al lijkt hij meer te geven om de handeling dan om het resultaat daarvan.

Het boek kreeg twee ballen van de krant.

Shira Keller (28)


Shira Keller: Halftijds in Zwitserland wonende schrijfster van wie het debuut M. aanvankelijk amper werd opgemerkt, maar die werd geprezen om de wijze waarop ze haar woorden betekenis gaf: door de echt belangrijke zaken allemaal tussen de regels door te laten zien. Kreeg er de Academica Debuutprijs voor. Verkocht 5.000 exemplaren van M, waaraan NRC vier ballen toekende:

Elke zin in M. is geladen met betekenis, maar die betekenis geeft Keller haar woorden door de echt belangrijke zaken allemaal tussen de regels door te laten zien.

Philip Huff (29)


Philip Huff brak definitief door met de corpsstudentenroman Niemand in de stad, die gevestigde recensenten aansprak én als “ultiem jongerenboek” in de prijzen viel. Is in zijn denkbeelden toonaangevend voor een nieuwe schrijversgeneratie, die schrijft ‘om dichter bij mensen te komen’: “Ik hoef niet te tonen wat voor klootzakken we allemaal zijn.” Verkocht 8.500 exemplaren van Niemand in de stad, waarover NRC schreef:

Dat het corps een achterlijk instituut is, was al bekend en wordt nog eens bevestigd door de krankjoreme dialogen en absurdistische sfeerbeschrijvingen waar Huff als een circusartiest mee jongleert.

De Nieuwe Truttigheid in de Nederlandse letteren

Afgelopen week presenteerde ThePostOnline, in samenwerking met maandblad Elsevier, de nieuwe ‘grote drie’: Philip Huff (29), Joost de Vries (30) en Thomas Heerma van Voss (23). Van de fotoshoot is een filmpje gemaakt:

“Arme jongens”, schrijven NRC-redacteuren Arjen Fortuin en Thomas de Veen vandaag in nrc.next:

“In handen gevallen van een stylist die zich had voorgenomen om in één keer de Nieuwe Truttigheid in de Nederlandse letteren af te kondigen.”

    • Arjen Fortuin