De Telegraaf haalt beter resultaat op lagere omzet

TMG waarschuwt voor ‘verhevigde’ druk op inkomsten

Door sterk te snijden in de kosten heeft de Telegraaf Media Groep (TMG) de daling van haar resultaten in het derde kwartaal kunnen beperken. TMG, moederconcern van dagbladen De Telegraaf, Spits en Metro en van Sky Radio en Hyves, haalde in het afgelopen kwartaal een omzet van 132 miljoen euro. Dat is 4,7 procent minder dan vorig jaar. Het resultaat voor belasting en afschrijvingen steeg ruim 3 procent naar 10 miljoen euro. TMG meldt geen winst of verlies.

Het Amsterdamse concern wil dit jaar 70 miljoen euro besparen op de kosten. Volgend jaar moet nog eens 50 miljoen euro worden bezuinigd. Dit jaar kostte dat al 282 van de 2.680 voltijdbanen. Volgend jaar schrapt TMG nog eens 350 arbeidsplaatsen.

Het concern waarschuwde vanochtend voor een daling van het resultaat in het vierde kwartaal. „De druk op oplage- en advertentie-inkomsten is sinds afgelopen zomer verhevigd.” Dagblad De Telegraaf verkocht minder kranten aan abonnees en in de losse verkoop. In het tweede kwartaal, de meest recente meting, kwam de betaalde oplage van De Telegraaf voor het eerst onder de grens van 500.000. Ook de advertentie-inkomsten van de TMG-titels daalden. Sky Radio, dat in september zijn 25-jarig jubileum vierde, verdiende wel meer met commercials, maar daarmee kon TMG de gedaalde inkomsten uit papieren media niet compenseren.

Het Amsterdamse concern probeert al jaren minder afhankelijk te worden van de kranten. Abonnementen en losse verkoop van De Telegraaf en de regionale kranten zijn echter nog steeds goed voor meer dan de helft van de omzet. Advertenties in de kranten zijn goed voor nog eens 25 procent van de omzet. TMG wilde onder de vorige bestuursvoorzitter haar organisatie drastisch omgooien, maar gaat nu onder interim-bestuurder Cees van Steijn terug naar een vereenvoudige organisatie met de ‘sterke merken’ als middelpunt

Het resultaat over geheel 2013 wordt positief beïnvloed door de verkoop van TMG’s belang in het Duitse tv-concern ProSiebenSat.1. Dat leverde in september 391 miljoen euro op. Van dat bedrag keert TMG in november 278 miljoen euro uit als interim-dividend. Dat houdt de aandeelhouders in ieder geval nog dit jaar tevreden.