Ballast Nedam schrapt weer banen

Concern uit Nieuwegein trekt winstverwachting in en voorziet verlies van onbekende omvang

Alles aannemen zolang de omzet maar op peil blijft. Dat lijkt de strategie van Ballast Nedam. Het bouwbedrijf liet vandaag in een ‘trading update’ voor beleggers zien wat de keerzijde daarvan kan zijn: de stabiele orderportefeuille gaat ten koste van de winstgevendheid.

Ballast Nedam trok, op basis van de resultaten over het derde kwartaal, de winstverwachting van 15 miljoen over het hele jaar in. Het bedrijf in Nieuwegein had het afgelopen kwartaal enkele tegenvallers te verwerken op grote infrastructurele projecten en boekte verliezen bij twee specialistische onderdelen.

Ballast Nedam voorziet als gevolg een verlies over heel 2013, maar kon nog niet aangeven hoe groot dat wordt. Een nieuwe reorganisatie waarbij 250 werknemers hun baan dreigen kwijt te raken, moet de verliezen zien te beperken. Beleggers straften de tegenvallende resultaten vanochtend af: de koers daalde met 8,7 procent.

Met zo weinig werk te verdelen op de Nederlandse vastgoedmarkt hebben opdrachtgevers de touwtjes stevig in handen. Zij kunnen aanbestedingen uitschrijven onder de kostprijs. Als blijkt dat de werkzaamheden duurder uitvallen dan geraamd, is het steeds vaker de bouwer die voor de meerkosten opdraait. Zo ook bij Ballast Nedam, dat niet bekend wilde maken bij welk project het risico loopt op fors hogere kosten. Wel liet bestuursvoorzitter Theo Bruijninckx weten dat het om een conflict draait met de overheid over ‘substantieel’ meerwerk aan een groot project.

Ballast Nedam, voor ruim 90 procent in Nederland actief, zei vorig jaar zich meer te gaan richten op langjarige projecten waarbij het bedrijf samenwerkt met de overheid en nichemarkten, zoals windmolens in zee. Het betekent vertrek uit de regio waar de concurrentie met lokale aannemers flink is toegenomen. Hoewel een verstandige zet, baren de eerste resultaten op grotere projecten analist Edwin de Jong van SNS Securities wel zorgen. Vooral het feit dat Ballast Nedam niet kan aangeven wat het verwachte verlies behelst, zit De Jong niet lekker. „Ik houd niet van open eindes.” Toch blijft zijn advies voor beleggers die al aandelen Ballast Nedam in bezit hebben, om die te houden. „Maar ik ben wel negatiever geworden.”

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers in juli ging topman Bruijninckx er nog vanuit dat hij de winstverwachting van 15 miljoen over 2013 kon behouden. Het bedrijf boekte toen een magere 1 miljoen operationele winst en ging ervan uit dat het de rest in de tweede helft van het jaar zou weten te realiseren.

Algemeen zijn grote, internationaal georiënteerde bouwers als BAM en VolkerWessels meer bestand tegen crisis door risicospreiding over vele landen en sectoren. Heijmans en Ballast Nedam, die sterk gericht zijn op de binnenlandse markt, hebben er meer last van. Ballast Nedam heeft bovendien op bijna 4000 werknemers maar 6 procent aan tijdelijke contractanten, de meeste anderen zijn in vaste dienst. Ballast Nedam is daardoor genoodzaakt zoveel mogelijk werk aan te nemen om de kosten, die voor het overgrote deel uit personeelskosten bestaan, zoveel mogelijk te drukken. De nieuwe reorganisatie kost naar verwachting 7 miljoen euro.

Ballast Nedam wist in het derde kwartaal de orderportefeuille op te krikken van 1 567 miljoen euro naar 1630 miljoen euro. Het bouwbedrijf kreeg onder meer de opdracht voor de bouw van de Penitentiaire Inrichting Zaanstad (een publiek-private samenwerking), de E- en F-pieren op Schiphol en de ontwikkeling van nieuwbouwwoningen in Amsterdam en Leiden. Analist de De Jong verwacht nog steeds dat Ballast Nedam vanaf volgend jaar weet te profiteren van een aantrekkende huizenmarkt. „De beperkte nieuwbouwprojecten die er nu zijn weten ze in de wacht te slepen”, zegt hij. „ Je ziet dat de markt voor bestaande woningen aantrekt. Dat betekent dat meer nieuwbouwprojecten in de loop van volgend jaar volgen.”

Of dat ook het eind betekent van de vele reorganisaties is afwachten. Voor 250 medewerkers op het hoofdkantoor, bij de specialistische onderdelen en in de regio komt de aantrekkende markt in ieder geval te laat.