Amazon verliest weer, en zijn waarde stijgt

Een groeiende omzet, een stijgend aantal pakhuizen, steeds meer arbeidsplaatsen en klanten: alles wijst op succes. Toch meldde het virtuele warenhuis Amazon gisteren wederom dat er geen cent winst wordt gemaakt.

Inmiddels leveren de kwartaalcijfers van de Amerikaanse onderneming een bekend patroon op. In het derde kwartaal steeg de omzet met 24 procent naar ruim 17 miljard dollar (12,3 miljard euro). Maar het bedrijf blijft royaal investeren in voorraad, opslag en distributie. Die – kostbare – aanpak wordt gekoppeld aan lage prijzen om klanten te trekken, met verlies als resultaat. In het derde kwartaal ging omgerekend 30 miljoen euro verloren; 9 dollarcent per aandeel.

Oprichter en topman Jeff Bezos verkondigt vaak dat Amazon met de lange termijn bezig is. Niet een kortstondig winstscijfer telt, maar de structurele gezondheid van de grootste internetwinkel ter wereld. Met dat doel voor ogen is Bezos graag bereid een negatief resultaat te aanvaarden.

Op Wall Street wordt die houding beloond. In 2013 steeg het aandeel tot nog toe 32 procent in waarde. Ook gisteren kreeg Amazon een zet in de rug toen het kwartaalnieuws naar buiten kwam. Aan het eind van de dag won het aandeel nog eens 8 procent aan waarde.

„Amazon is de beste van de klas”, zei financieel analist Sucharita Mulpuru gisteren tegen journalisten. „Er is geen ander bedrijf dat consequent zulke abominabele winstcijfers heeft en toch zo’n astronomische marktwaarde.”

De onderneming die vrijwel alles verkoopt, is zelden níét in het nieuws. Deze zomer meldde Bezos zich als de nieuwe eigenaar van dagblad The Washington Post. In tal van Amerikaanse steden zijn nieuwe pakhuizen geopend, met bijbehorende werkgelegenheid. Volgens zakenblad Forbes behoort Amazon zonder twijfel tot de top-10 van meest innovatieve bedrijven.

Er gaan geruchte dat Amazon met een eigen telefoon komt om de concurrentie met Apple, Google en andere grote fabrikanten op te voeren. HTC zou die mobiele telefoon gaan bouwen, gebaseerd op de technologie van de Amazon Kindle-tablet. Amazon kwam als een van de eerste bedrijven met een e-reader: de Kindle. Die is uitgegroeid tot de volwaardige tablet Kindle Fire, maar die doet het matig in de strijd om de consument. Op het vertrouwen van analisten en beleggers lijkt dat evenmin invloed te hebben als de structurele verliescijfers.

    • Diederik van Hoogstraten