Unilever kampt met tegenvallende resultaten

Een omzetdip, daar vreesde de top van Unilever al drie weken geleden voor en besloot een waarschuwing de wereld in te sturen. De boosdoeners: tegenvallende ontwikkelingen en druk op valuta in Azië. De voorspellingen kwamen uit: de omzet daalde in het derde kwartaal met 6,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot 12,5 miljard euro.

De resultaten vallen zelfs slechter uit dan de meeste analisten hadden verwacht. Die hadden de omzet geschat op 12,85 miljard euro.

De tegenvallende resultaten zorgen er ook voor dat topman Paul Polman sinds zijn aantreden in 2009 voor het eerst onder druk komt te staan. Unilever boekte onder zijn leiding behoorlijke resultaten; zo realiseerde de voedings- en verzorgingsproductenproducent in de zes afgelopen kwartalen een stevige winst- en omzetgroei. In het derde kwartaal van dit jaar toont de multinationale onderneming echter niet langer datzelfde elan.

Het bedrijf haalt ongeveer 60 procent van haar verkoop uit de opkomende markten. In het bijzonder in Zuidoost-Azië en China, waar het een dominante positie heeft – concurrent Procter & Gamble haalt daar slechts 39 procent van haar verkoop. De groei in dit marktgebied bedroeg in het derde kwartaal van vorig jaar nog 12 procent, dit jaar bedraagt de groei daar amper 5,9 procent.

In een rapport dat Rabobank eind vorige week publiceerde, bleek al dat de afzwakkende groei in Azië een negatief effect zou hebben op de omzet van Unilever en andere Nederlands bedrijven. In het rapport staat ook dat valutaschommelingen bij deze bedrijven de omzet met 4,4 tot 8 procent kunnen drukken. Volgens Unilever hadden de wisselkoersen een negatief effect van 8,9 procent.

Unilever is niet het enige bedrijf dat last heeft van deze negatieve koerseffecten. Vooral de voedselafdeling leed onder de marktontwikkelingen – ook voedingsreus Nestlé kende door de negatieve koerseffecten slechts een autonome groei van 4,4 procent, lager dan wat de meeste analisten hadden voorspeld.

Morgen worden de kwartaalcijfers van Procter & Gamble gepresenteerd. In het vorige kwartaal maakte dat bedrijf nog sterke winstresultaten bekend – analisten verwachten dat die trend zich zal voortzetten.

Unilever hanteert een significant andere strategie dan haar grootste concurrent. De verkoopvolumes van Unilever namen dit kwartaal met 1,9 procent toe, terwijl Unilever de prijzen met 1,3 procent wist te verhogen. Procter & Gamble zet juist meer in op prijsverlaging om zo terrein te winnen op Unilever.

Topman Polman laat in een persbericht weten dat de resultaten van Unilever boven het marktgemiddelde liggen en verwacht voor het volgende kwartaal opnieuw een stevigere groei, vooral door de inzet op inovatie.

    • Piet van de Velde