Omzet Unilever daalt door wisselkoersen

Vestiging Unilever Nederland in Rotterdam. Foto ANP / Ruud Taal

Unilever heeft tussen juli en september 6,5 procent minder omgezet dan in dezelfde periode van vorig jaar. De daling is volledig het gevolg van ongunstige wisselkoersen. De onderliggende omzet groeide vorig kwartaal daarentegen juist met 3,2 procent, zo maakte het levensmiddelen concern vandaag bekend.

Het Brits-Nederlandse bedrijf verkocht in het derde kwartaal voor bijna 13,4 miljard euro aan producten. Het verkochte volume steeg met 1,9 procent op jaarbasis, terwijl prijzen gemiddeld met 1,3 procent stegen. Vooral in de bedrijfstak voor persoonlijke verzorging gingen de inkomsten stevig omhoog, terwijl de voedselafdeling juist licht aan omzet moest inleveren.

Unilever verkocht een kleine zes procent meer verzorgingsproducten, van onder meer Dove en Axe. Bij etenswaren en dranken zoals Ben & Jerry’s, Conimex en Lipton liep de omzet met 0,3 procent terug. De tak met huishoudproducten - schoonmaakmiddel Cif en wasmiddel Omo - zag de omzet met 0,7 procent toenemen.

(Novum)