Kijken: waaghals crosst over miniweggetje in Amerikaanse woestijn

Op een mountainbike over een kleine weggetje van een berg crossen. Eén verkeerde beweging en je ligt beneden, zo’n 30 tot 40 meter lager. Mountainbiker Kyle Strait deed mee aan Red Bull Rampage, een wedstrijd waarbij het draait om zo goed en zo snel mogelijk van een hoge berg te racen.

Beeld van de afdaling van Strait. Screenshot YouTube

Op een mountainbike over een kleine weggetje van een berg crossen. Eén verkeerde beweging en je ligt beneden, zo’n 30 tot 40 meter lager. Mountainbiker Kyle Strait deed mee aan Red Bull Rampage, een wedstrijd waarbij het draait om zo goed en zo snel mogelijk van een hoge berg te racen.

Voor veel mensen zal mountainbiken alleen al een aardig avontuur zijn, laat staan van een berg af fietsen met hoge snelheid. Strait doet daar nog een schepje bovenop. Hij racet niet alleen, maar springt ook met zijn fiets van grote hoogte en maakt zelfs halverwege een salto. De route legde hem geen windeieren, want hij won met zijn stunts de eerste plaats in de race.

‘Niemand wint Rampage twee keer achter elkaar’

De Red Bull-race is een jaarlijks terugkerend evenement, dat veel toeschouwers trekt. En niet zonder reden, want Kevin Strait is lang niet de enige die grote stunts uithaalt. De race zit boordevol andere racers die loopings, grote sprongen en andere stunts uithalen. De moeilijkheidsgraad wordt nog even verduidelijkt in een reactie van de winnaar van 2012:

“Er is een reden dat niemand twee keer achter elkaar de race wint: je moet niet alleen behoren tot de absolute mountainbike-top van de wereld, maar ook enorm veel geluk hebben.”

Red Bull doet veel met sport

Red Bull is een merk dat veel vaker via sport de publiciteit zoekt. Het van origine energiedrankjesmerk investeert al een aantal jaar flink in diverse sporten om zo het drankje te promoten. Zo sponsort het al een aantal jaar de Formule 1-races en zat het achter de stunt van Felix Baumgartner.

Red Bull investeert flink in al deze evenementen. In oktober 2012, naar aanleiding van de Baumgartner’s stunt, schreef economieredacteur Barbara Rijlaarsdam in NRC Handelsblad het volgende over de marketing van Red Bull:

Alle Red Bull-evenementen draaien om adrenaline; het kan niet extreem genoeg. Dat kost veel geld. Red Bull besteedt zo’n 80 tot 90 procent van al zijn uitgaven aan sponsoring en marketing. Het bedrijf geeft nauwelijks iets uit aan traditionele advertenties en commercials. In 2010 bedroeg het marketingbudget circa 1,4 miljard euro – een derde van de omzet die dat jaar 3,79 miljard bedroeg.

Naar aanleiding van Baumgarner’s stunt schreef nrc.next-redacteur Arjan van Veelen een opiniestuk waarin hij zegt afvraagt waar de echte durfallen blijven:

Hoe spectaculair ook in beeld gebracht, eigenlijk zagen we een sprong terug in de tijd. Een remake. Een jaren zestig retrojump. Dankzij spectaculaire camerabeelden lijkt het alsof we in een stroomversnelling zitten, maar feitelijk staan we stil. Denk alleen al aan de ruimtevaart: de hoogtijdagen zijn allang voorbij. De Space Shuttle staat in een museum. Vroeger, toen waren we pas goed.

Een samenvatting van de sprong van Baumgartner in 2012: