Kasseien moeten het Froome moeilijk maken

Het routeschema voor 2014 lijkt niet in het voordeel van Froome: 15 km kasseien, veel aankomsten bergop en maar één tijdrit. Quintana’s kans?

De Tour zou de komende jaren saai worden, luidden de commentaren dit jaar na de overwinning van Christopher Froome. De Britse renner van Sky beheerst de belangrijkste eigenschappen om de Tour te winnen, klimmen en tijdrijden, veel beter dan zijn concurrenten. Wie zou hem binnen nu en een paar jaar kunnen bedreigen?

Die zorg moet ook de Tourdirectie hebben beziggehouden. Het parcours van de Tour de France 2014, dat gisteren werd gepresenteerd in Parijs, doet er in elk geval alles aan om het de Brit moeilijk te maken.

De start, op 5 juli in het Engelse Leeds, is nog een eerbetoon aan Froome en zijn landgenoten Bradley Wiggins (Sky) en Mark Cavendish (Omega Pharma-Quickstep). Maar in de vijfde etappe, van Ieper naar Arenberg, heeft de directie gekozen voor Froomes minst favoriete ondergrond: kasseienstroken. De renners komen over negen stroken met een totale lengte van vijftien kilometer.

Ieper-Arenberg wordt derhalve meteen een cruciale etappe. Het is in de eerste week, waarin dermate veel renners nog voor het klassement rijden dat vrijwel alle ploegen graag voor aan het peloton willen rijden. En de stroken met kinderkopjes zijn juist smal. Dat zal leiden tot de nodige valpartijen. Tel daarbij op dat er in een gemiddelde editie van Parijs-Roubaix tientallen renners lek rijden, en het spektakel is verzekerd.

Froome zei in Parijs dat hij niet bang is om op de kasseien de strijd met de andere favorieten aan te gaan, maar dat hij vooral vreest voor valpartijen en materiaalpech. „Dat is geen fijne manier om een Tour te verliezen.”

Drie jaar geleden, de laatste keer dat er in de Tour over kasseien werd gereden, moest een van de favorieten, de Luxemburger Fränk Schleck, de ronde daar verlaten na een valpartij. Toch wil Tourdirecteur Christian Prudhomme niets weten van de kritiek dat de kasseien te gevaarlijk zouden zijn voor de renners. „Het zou raar zijn om de kasseien te vermijden als we in Noord-Frankrijk zijn.” In een filmpje tijdens de presentatie van het parcours was gisteren overigens te zien hoe de steentjes speciaal voor de Tour een voor een opnieuw worden gelegd.

Een ander nadeel voor Froome is dat er maar één tijdrit in het parcours is opgenomen, van Bergerac naar Périgueux. Een renner als de Colombiaan Nairo Quintana (Movistar), dit jaar tweede in het eindklassement, kan in de bergen redelijk wedijveren met Froome. In tijdritten neemt de Brit vervolgens enkele minuten voorsprong. Met maar één tijdrit zal Froome in de bergen moeten oppassen voor Quintana.

Als Froome en consorten de kasseien goed hebben doorstaan, moeten ze liefst drie gebergten over. Weliswaar zijn de Vogezen niet zo berucht als de Alpen en Pyreneeën, maar de directie heeft een paar gemene ritten door dit middelgebergte gepland. Klassieke aankomsten bergop als de Alpe d’Huez en de Mont Ventoux worden gemeden. Het zijn de wat onbekendere beklimmingen als Risoul en Pla d’Adet die dit jaar het verschil moeten maken.

Met Leeds, Ieper en Bergerac zijn meteen de plaatsen genoemd die de Tour aandoet om iemand te eren: respectievelijk de Britse wielrenners, gesneuvelde soldaten in de Eerste Wereldoorlog en Miguel Indurain, die twintig jaar geleden in een tijdrit in Bergerac de basis legde voor zijn vierde Touroverwinning op rij.

Behalve met Ieper, waar in vier verschillende slagen zo’n half miljoen soldaten sneuvelden, komt de Eerste Wereldoorlog, die volgend jaar honderd jaar geleden begon, ook aan bod in de etappe van Épernay naar Nancy. In deze regio, het noordoosten van Frankrijk, kwamen tijdens die oorlog diverse renners om het leven, onder wie tweevoudig winnaar Lucien Petit-Breton.

Met acht etappes in het noorden en noordoosten van Frankrijk krijgen die regio’s weer wat genoegdoening voor het feit dat ze dit jaar geheel ontbraken in de Tour. Zo werkt dat bij de Tourdirectie: landstreken komt om beurten aan bod, allerlei soorten mensen worden geëerd.

De Amaury Sport Organisation houdt zodoende iedereen te vriend – los van die ene levenslang geschorste zevenvoudige Tourwinnaar renner uit Austin, Texas. Ook de ruzies met de internationale wielerunie UCI behoren tot het verleden. In Le Grand Amphithéâtre in het Palais des Congrès, de zaal waar het parcours werd gepresenteerd, waren vierduizend mensen getuige van de prominente aanwezigheid van de verse UCI-preses Brian Cookson op de eerste rij.