Weinstein knipt lustiger dan ooit in zijn eigen films

Filmbaas Harvey Weinstein geniet al jaren de welverdiende bijnaam Harvey Scissorhands, door zijn neiging om zijn films flink met de schaar onder handen te nemen. Maar zelfs naar zijn brute maatstaven gaat hij momenteel wel erg meedogenloos tekeer. Er is bijna geen film van de Weinstein Company die níét door hem op het hakblok is gelegd. Weinstein is een brute straatvechter die filmmakers aan hits én Oscars kan helpen, maar tegen welke prijs?

Weinstein kocht de Amerikaanse rechten van het wonderschone The Grandmaster van de Chinese regisseur Wong Kar-wai. Hij zou in staat moeten zijn om de film naar de Oscar voor beste niet-Engelstalige film te loodsen, maar daarvoor verloor The Grandmaster wel eerst een flink aantal minuten in de Amerikaanse versie, gooide Weinstein de chronologie van de gebeurtenissen om, en kwamen er verklarende teksten in beeld. Het klopt dat The Grandmaster soms lastig te volgen is voor een westers publiek, dat minder vertrouwd is met de culturele en historische achtergronden van China , maar hoe de kortere film daar de oplossing voor kan zijn begrijpt alleen Weinstein.

Weinstein legde ook de hand op de internationale rechten voor sci-fispektakel Snowpiercer, van Bong Joon-ho, die wel betiteld is als ‘de Koreaanse Spielberg’, bekend van onder meer de weergaloze monsterfilm The Host. Volgens onbevestigde berichten eist Weinstein dat er twintig minuten uit de film worden geschrapt. Zowel Bong Joon-ho als Wong Kar-wai heeft Weinsteins bemoeizucht vooralsnog gelaten aanvaard.

De Franse regisseur Olivier Dahan van de biopic Grace of Monaco (met Nicole Kidman als Grace Kelly) zag zijn Oscardroom vorige week verkruimelen, toen Weinstein bekendmaakte de film die hij heeft geproduceerd pas komend voorjaar uit te brengen, te laat voor de Oscars. De film zou niet af zijn. In Le Figaro reageerde Dahan furieus: „Voor mij is de film af. Nu is het alleen zaak om de film in mijn versie aan jullie, aan de pers, te kunnen vertonen, en niet in een of andere shitversie.” Die ‘shitversie’ komt vanzelfsprekend uit de koker van Scissorhands Weinstein.

Ook regisseur John Wells van de prestigieuze toneelverfilming August: Osage County met Meryl Streep en Julia Roberts en Weinstein lijken er samen niet helemaal uit te komen. Op aandringen van Weinstein kreeg de film een minder zwartgallig einde dan in het oorspronkelijke toneelstuk. Niettemin viel de film slecht bij de wereldpremière op het filmfestival van Toronto. Nu hoopt Wells alsnog zijn eigen, meer dramatische einde te kunnen opnemen in de definitieve bioscoopversie.

Waar duidt dat furieuze hakken en snijden op? Dat Weinstein nog steeds de Koning van Hollywood is die kan doen en laten wat hij wil? Nee. Al die hyperactiviteit duidt er juist eerder op dat Weinstein er allesbehalve gerust op is dat het goed komt met zijn films in de komende slag om de Oscars. Ondertussen beschadigt hij de reputatie van zijn eigen films door de publiciteit rond zijn woeste acties; wellicht onherstelbaar.

Peter de Bruijn is redacteur film.