Tabletmakers voeren strijd om consument op

Apple, Nokia én Microsoft lanceerden gisteren nieuwe tablets. In die markt is de meeste winst te halen.

De strijd om de consument is gisteren verhevigd door de gelijktijdige lancering van een reeks nieuwe tablets. Terwijl Apple in Californië de volgende generatie iPads presenteerde, kwamen ook concurrenten Nokia en Microsoft met nieuwe tablets. Ook Samsung, Google en Amazon dingen naar de gunsten van de consument.

Apple hield gisteren, zoals gebruikelijk, in San Francisco een zorgvuldig geregisseerde show om nieuwe producten en verbeteringen van computers te onthullen. Sinds de dood van oprichter Steve Jobs is topman Timothy Cook daarvan gastheer.

De nieuwe iPads, die begin november in de verkoop gaan, zijn dunner en lichter. De iPad Air en de iPad Mini hebben betere schermen, een snellere internetverbinding en dezelfde snelle techniek als de nieuwe iPhone 5S. Dat was verwacht, en leidde op Wall Street dus niet tot een stijging van de beurskoers. De enige verrassing was dat iWorks gratis wordt aangeboden bij elke computer, tablet en iPhone. De gebruiker moest er tot nog toe voor betalen. Door het weg te geven, wil Apple tegenwicht bieden aan het Office-programma van Microsoft.

Op zijn beurt kwam Microsoft gisteren met een nieuwe tablet, ondanks een opvallend gebrek aan succes met eerdere versies. De Surface 2 ging in de verkoop op het moment dat ook Nokia met een eerste, vergelijkbare tablet kwam. De twee ondernemingen zitten middenin een fusie. De timing van deze concurrerende lanceringen zorgde onder technologierecensenten voor verbazing. „Nogal ongemakkelijk”, oordeelde website CNET.

Terwijl de verkoop van pc’s en Mac-computers stagneert, zit de tablet-branche in de lift. Volgens de Amerikaanse marktonderzoeker IDC zullen er in het vierde kwartaal van dit jaar voor het eerst meer tablets dan desktops worden verkocht: een wereldwijde trend. De pc-markt zal naar verwachting dit jaar met ruim 11 procent dalen, terwijl de verkoop van tablets stijgt met 53 procent.

Dat verklaart waarom in Californië en Zuid-Korea zoveel nieuwe, steeds goedkopere apparaten met camera’s en internet worden aangeboden. Apple blijft marktleider met 32 procent, aldus IDC. Maar dat aandeel krimpt, onder mee doordat de nieuwe iPads nog altijd 400 dollar (voor de Mini) en 500 dollar (de Air) kosten. Dat is aanzienlijk duurder dan de meeste concurrenten.

Pogingen om de iPad naar de kroon te steken pakken niet altijd goed uit. De tablet van Hewlett-Packard en de BlackBerry PlayBook waren pijnlijke mislukkingen. De eerste Surface van Microsoft betekende een verliespost van omgerekend 653 miljoen euro. En het aandeel van de Kindle Fire van Amazon stijgt niet langer.

Maar het marktaandeel in de tabletmarkt van het Zuid-Koreaanse Samsung stijgt en bedraagt inmiddels 18 procent. Google maakt zich sterk met de nieuwe Nexus, en ook Nokia wil dus meedoen. De topman van HTC heeft een tablet beloofd die „onrust zal zaaien”.

De rijen in de Apple-winkels in Californië vielen gisteren mee. Maar Apple blijft als uitvinder wel het referentiepunt. Met het cijfer ‘67 miljoen’ illustreerde topman Cook de enorme aantrekkingskracht van de iPad. Zoveel werden er in 2012 verkocht, twee jaar na de eerste lancering. Het kostte 24 jaar om zoveel Mac’s te verkopen, zei Cook.

Met een Steve Jobs-achtig dédain liet hij zich uit over de pogingen van de concurrentie. De andere tabletmakers zijn „in de war”, zei hij, wijzend naar een afbeelding van een verkeersbord met een niet te ontwarren knoop.

Maar onderzoeksdirecteur Tom Mainelli van IDC denkt dat de lancering van nieuwe iPads de algemene belangstelling voor de tablets zal vergroten: „Traditioneel helpt het Apple én de concurrenten.”