Russen drinken minder bier

Nog niet zo lang geleden gold bier in Rusland als frisdrank. Anders dan wodka mocht bier in kiosken op straat worden verkocht, en werden er reclames uitgezonden waarin bier nog net niet ‘gezond’ werd genoemd.

Westerse brouwerijen als Anheuser-Busch, Carlsberg en Heineken profiteerden. Zij verkochten jarenlang steeds meer bier in Rusland.

Maar daar is inmiddels een einde aan gekomen. In de strijd tegen het wijdverspreide alcoholisme onder de bevolking

heeft de Russische regering de afgelopen jaren de accijnzen op bier vervijfvoudigd, reclames voor alcohol verboden én de straatverkoop stopgezet.

Heineken heeft daar last van, zo bleek vanochtend. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers sprak de op twee na grootste brouwer ter wereld van „tegenvallende marktomstandigheden in Centraal- en Oost-Europa”.

Heineken waarschuwde zelfs dat de winst aan het eind van dit jaar iets lager zal zijn dan vorig jaar. Tot nu toe had het bedrijf gezegd dat de winst gelijk zou blijven.

Heineken maakte vandaag bekend dat het in het afgelopen kwartaal 2 procent wereldwijd minder bier verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarbij zijn de gestegen verkopen door recente overnames niet meegerekend. De nettowinst kwam uit op 483 miljoen euro, tegen 568 miljoen euro in het derde kwartaal vorig jaar. De omzet steeg met 4 procent naar 5,2 miljard euro.

In Rusland daalden de verkopen met „dubbele cijfers”, zo meldt Heineken vandaag. „De Russische biermarkt werd negatief beïnvloed door eerdere veranderingen in regelgeving, leveranciers die minder voorraad aanhouden en slecht weer.” Ook de crisis in Griekenland en de „moeilijke economische omstandigheden” in Roemenië zorgden voor minder omzet. In West-Europa verkocht Heineken wel meer bier, mede door de hete zomer.

Ook in Afrika en Zuid-Amerika daalden de verkopen. Heineken wijt dat onder meer aan de maatschappelijke onrust in Egypte en de „sombere biermarkt” in Brazilië. Heinekens concurrent SAB Miller maakte onlangs echter bekend meer bier te hebben verkocht in Afrika en Latijns-Amerika.

In de VS veroverde Heineken een groter marktaandeel met zijn Mexicaanse merken Dos Equis en Tecate Light. De omzetgroei van Heineken wordt echter voornamelijk veroorzaakt door de gestegen verkopen in Indonesië, China, Zuid-Korea en Vietnam. De verkopen van Tiger, een biermerk van de vorig jaar overgenomen Asia Pacific Breweries, stegen flink, met name in China en Vietnam.