Tour 2014: vijf keer aankomst bergop, één tijdrit en kasseien

Een haarspeldbochtje in de achttiende etappe van de afgelopen Tour. Foto Reuters / Eric Gaillard

Vijf keer een aankomst bergop, meerdere kasseienstroken en maar één tijdrit. Dat staat renners in de Tour de France van volgend jaar in ieder geval te wachten, zo bleek vandaag uit de presentatie van het rittenschema in Parijs.

Allereerst, het routeschema:

Twitter avatar letour Le Tour de France ★ OFFICIAL 2014 TOUR DE FRANCE ROUTE ★ RT if you like it. #TDF http://t.co/syScG5qYgP
  • 21 ritten
  • 2 rustdagen
  • 5 aankomsten bergop
  • 1 tijdrit

Bekijk hier het rittenschema.

Via Engeland naar België en de Vogezen

De renners starten in Engeland, in Leeds. De Tour voert vervolgens verder door York, Sheffield, Cambridge en Londen. Het is de tweede keer dat de Tour in Engeland start. In 2007 ving La Grande Boucle al eens onder grote publieke belangstelling aan in Londen. Ook afgelopen zomer liepen de mensen bij de Olympische Spelen in de Engelse hoofdstad massaal uit voor het wielrennen, dat in Groot-Brittannië een flinke boost kreeg door de tourwinst van Bradley Wiggins in 2012, de eerste Britse zege uit de historie.

Na Engeland fietsen de renners via het uiterste noorden van Frankrijk een stukje door België, via Ieper, bekend als slagveld in de Eerste Wereldoorlog, volgend jaar honderd jaar geleden. Tot zover was het al bekend. Daarna trekt het peloton verder door het oosten van Frankrijk, via steden als Nancy en Mulhouse.

Dan wordt er al een beetje geklommen door de Vogezen en volgen er twee echte bergritten in de Alpen. Via het zuidoosten gaan de renners naar de Pyreneeën, waar drie bergritten op het programma staan. Op de voorlaatste dag rijden ze pas tegen de klok, 54 kilometer. Het is het kortste aantal tijdritkilometers sinds de discipline werd geïntroduceerd in 1936.

Wat meer feitjes:

  • Renners fietsen deze editie 3.656 kilometer
  • Ze moeten 25 beklimmingen trotseren, evenveel als in 2012, drie minder dan tijdens de jubileumeditie van dit jaar
  • In rit 5, die voert van Ypres naar Arenberg Porte du Hainaut, worden er voor het eerst sinds 2010 weer kasseienstroken aangedaan, bekend van dagkoers Parijs-Roubaix. Het gaat om negen stukken van in totaal vijftien kilometer, het meeste sinds 1983.

‘Hun best gedaan het iemand als Froome moeilijker te maken’

Hij is iets minder zwaar dan de “bijna ondoenlijke” editie, gewonnen door de Brit Chris Froome, van dit jaar, maar volgens onze sportredacteur Derk Walters is het zeker weer een uitdagende Tour. Het opvallendst?

“De kasseien zijn weer terug in een etappe, al vroeg in de koers. Het wordt een beetje Parijs-Roubaix. Een goede zet, want het is best leuk om iemand die goed kan klimmen en/of kan tijdrijden ook iets anders voor te schotelen. Klassementsrenners willen daar niet al tijd verliezen. En vrees is er bij de renners sowieso, je ziet in Parijs-Roubaix dat het halve peloton er lek rijdt.”

Ook de enkele, lange tijdrit op de voorlaatste dag is opmerkelijk:

“Dit kan bijvoorbeeld in het voordeel zijn van een pure klimmer als Nairo Quintana (dit jaar tweede, red.), die meestal tijd inlevert in tijdritten. Je krijgt nu wellicht dat renners gaan rekenen in de bergen.”

Weinig tijdritkilometers, dat is meestal in het voordeel van de Nederlandse klassementsrenners:

“Maar zelfs al rijdt Mollema tot en met de Pyreneeën boven in het klassement, hij moet tóch nog die tijdrit rijden. Hij doet er goed aan wat reserves op te bouwen voor die tijd.”

Dit jaar, tijdens het feestelijke honderdjarig bestaan van de Tour, trokken de renners over bekende bergen als de Alpe d’Huez (twee keer) en de Mont Ventoux. Dit jaar zijn er weinig van deze klassiekers:

“Nee, de organisatie gaat volgend jaar jaar voor de iets minder bekende bergen. Dat betekent niet dat ze minder zwaar zijn. Het zwaartepunt lijkt dit jaar in de Pyreneeën te liggen, maar ook de Alpenritten zijn niet te onderschatten, net als de Vogezen, in de aanloop daarnaartoe. Daar gaat het al snel meteen los voor klassementsrenners.”

Minder tijdritkilometers, een kasseienetappe, kunnen we iets algemeens concluderen over het parcours?

“Ze hebben in ieder geval pogingen gedaan om het iemand als Froome moeilijker te maken.”

Mollema zelf: mooi parcours

Bauke Mollema zelf, dit jaar zesde in de Tour, spreekt van een “mooi parcours”. Hij kijkt vooral uit naar de bergritten in de laatste week van de Tour, zo meldt Novum:

“Die zijn relatief kort en eindigen beide bergop. We hebben de laatste jaren gezien dat dergelijke etappes garant staan voor spektakel.”

En die kasseien, die vreest hij niet:

“Natuurlijk ben ik geen specialist als bijvoorbeeld een Fabian Cancellara. Maar ten opzichte van renners als Joaquim Rodriguez en Nairo Quintana is er een kans dat ik tijdwinst kan pakken. Ik denk dat zij er veel meer tegenop kijken.”

Mollema is niet eens heel te spreken over het mindere aantal tijdritkilometers:

“Natuurlijk zijn de weinige tijdritkilometers een voordeel voor mij ten opzichte van iemand als Froome. Maar de afgelopen jaren wist ik in de tijdrit vaak winst te pakken op renners als Quintana, Rodriguez en Daniel Martin.”

De 101ste editie van de Ronde van Frankrijk gaat op 5 juli 2014 van start in Leeds, op 27 juli is de aankomst in Parijs.