‘Nieuws van om de hoek op site Dichtbij.nl verliest zelfstandigheid’

Hoofdredacteur Bart Brouwers vertrekt bij Dichtbij. TMG trekt de website dichter naar zich toe.

Bart Brouwers Foto Peter Broer

Hyperlokale burgerjournalistiek, dat is de toekomst van de pers. Nieuws van om de hoek, door gewone mensen van om de hoek. Bart Brouwers laat geen gelegenheid onbenut om zijn visie op de toekomst van de journalistiek uit te venten. Hij blogt en twittert fanatiek. En hij praat binnenkort mee over de toekomst van het publieke omroepbestel bij de Raad voor Cultuur.

Met zijn website Dichtbij.nl – onderdeel van de Telegraaf Media Groep en beschikbaar in meer dan de helft van Nederland – gaf Brouwers handen en voeten aan lokale burgerjournalistiek. Maar na vier jaar stopt hij ermee, werd gisteren bekend.

Bent u uw geloof in lokale amateurjournalisten kwijt?

„Nee, zeker niet. Ik zie nog steeds mogelijkheden om Dichtbij.nl groot te maken. Er zijn de komende tijd allerlei kansen. Het gaat nu echt de goede kant op.”

Waarom gaat u dan weg?

„Dichtbij.nl wordt onderdeel van een nieuwe structuur binnen Telegraaf Media Groep. De website moet deel uitmaken van de businessunit Regionaal/Lokaal, met de regionale kranten en de nieuwsbladen in Noord- en Zuid-Holland. De functie van hoofdredacteur Dichtbij wordt opgeheven.” En voorzichtig: „Een nieuwe functie beantwoordde niet echt aan mijn ambitie.”

Gaat u met ruzie weg?

„Nee. Ik koester geen rancune. Maar ik neem met pijn in het hart afscheid.”

Dichtbij.nl komt nu onder HDC Media, TMG’s regionale uitgeverij. Wat betekent dat voor de website?

„Dichtbij.nl verliest zijn zelfstandige plek. Die was goed voor een activiteit in ontwikkeling. Beter dan het koppelen aan een bestaande activiteit. Ik heb altijd gezegd dat mijn grote voordeel was dat ik niet achterom hoefde te kijken. Ik hoefde nooit rekening te houden met de gevolgen van mijn digitale werk voor de papieren kranten. We moesten ook gewoon onze eigen broek ophouden.”

Het is toch logisch dat TMG zijn regionale kranten wil koppelen aan zijn lokale nieuwssites? Zo vult Dichtbij het gat dat grootschalige regiokranten laten vallen.

„Dichtbij.nl en de kranten hadden al veel eerder kunnen samenwerken. Door ze nu aan elkaar te knopen koppel je het lot van beide. Dat is lastig voor een site die nog moeite heeft om op eigen benen te staan. Het is de vraag hoeveel speelruimte Dichtbij.nl krijgt in een nieuwe organisatie.”

Is de website een succes?

„We hebben Nederland verdeeld in 88 regio’s; in 45 heeft Dichtbij.nl eigen redacties. Die maken zelf berichten en redigeren kopij van burgerjournalisten. We zijn dus in meer dan de helft van Nederland vertegenwoordigd. We hopen dit jaar break-even te draaien."

U was hoofdredacteur van De Limburger en Spits. U schreef drie boeken, waaronder Na de deadline dat in september uitkwam. Wat gaat u nu doen?

„Eerst mijn werk netjes overdragen. En daarna zie ik wel verder. Ik heb duizend ideeën.”

Dichtbij.nl gaat vallen onder Mike Ackermans, hoofdredacteur HDC Media, en adjunct-hoofdredacteur Frans Blok. TMG publiceert vrijdag derdekwartaalcijfers. Dan wordt mogelijk meer bekend over de regionale en lokale strategie van het mediaconcern.

    • Jan Benjamin