Kinderen leren het best als je ze helemaal niets uitlegt

Foto ANP / Martijn Beekman

Wat is de beste leermethode op basisscholen? Het is gangbaar om de kinderen te laten luisteren naar een uitleg van A tot Z. Maar meerdere experimenten hebben inmiddels uitgewezen dat het veel beter is om ze zélf, in groepjes, de oplossing voor vraagstukken te laten bedenken. Eén leraar in Mexico probeerde zoiets en haalde er opmerkelijke resultaten mee.

De leraar, Sergio Juárez Correa, gaf les aan een klas twaalfjarigen in een arm stadje vlakbij de Amerikaanse grens. Geïnspireerd door leermethodes van Socrates, Montessori en in het bijzonder de Indiër Sugata Mitra, besloot hij zijn lesprogramma helemaal om te gooien. Zo schreef hij alleen maar 1 = 1.00 op het bord, met daarna de vragen ½ = ? en ¼ = ?. De kinderen, die nog helemaal niets geleerd hadden over breuken en decimalen, konden daar vervolgens in groepjes mee aan de slag.

Het artikel van technologiemagazine Wired komt met meer voorbeelden. In de VS werd een paar jaar geleden een onderzoek gedaan waarbij kinderen van 3 tot 6 een stuk speelgoed kregen dat allerlei dingen kon, zoals geluid maken en plaatjes tonen. Aan één groep kinderen werd één van die eigenschappen gedemonstreerd, een andere groep kon gewoon beginnen met spelen. De tweede groep ontdekte meer van wat het speelgoed kon en was er langer zoet mee.

Nog één voorbeeld, en dan kun je onderaan de link vinden naar het hele artikel:

“Nicholas Negroponte, cofounder of the MIT Media Lab, is taking this approach even further with his One Laptop per Child initiative. Last year the organization delivered 40 tablets to children in two remote villages in Ethiopia. Negroponte’s team didn’t explain how the devices work or even open the boxes. Nonetheless, the children soon learned to play back the alphabet song and taught themselves to write letters. They also figured out how to use the tablet’s camera. This was impressive because the organization had disabled camera usage. “They hacked Android,” Negroponte says.”

Lees het hele verhaal van Joshua Davis bij Wired (5.634 woorden, ongeveer 26 minuten leestijd). Een van de meest bekeken TED-talks gaat ook over dit onderwerp: ‘Do schools kill creativity?’ van Sir Ken Robinson is hier te zien.