Spannend drama over saaie chirurg

Thomas Kleibeuker is een chirurg die ontdekt dat hij tijdens een operatie een fout heeft gemaakt die het leven van een zwangere vrouw in gevaar brengt. Zonder de afloop af te wachten vlucht hij en slaat aan het drinken. Zijn tocht voert langs bar, bordeel en disco.

De voornaamste attractie van Vette Dinsdag, een monoloog van een uur, gespeeld door Kees Hulst, is de tekst van Peer Wittenbols. In zijn blender mengt de schrijver vakkundig archaïsmen, staande uitdrukkingen, melige rijmpjes, allerhande citaten en liedregels met poëtische metaforen.

Opvallend aspect is dat zijn tekst geregeld rijmt, in zinnen als „Full speed op de fiets naar het niets, of zoiets.” Zeker in het eerste deel dwingt het Hulst tot een jambisch ritme. Die zeurderige dictie besmet de rest van zijn tekst.

Gaandeweg ebt de drein gelukkig weg, zeker als Kleibeuker in een autoachtervolging terechtkomt. In die beeldende, opwindende scène neemt Hulst je mee met elke draai aan het stuur. Het is buitengewoon, want hoeveel geslaagde autoachtervolgingen kent de toneelliteratuur?

Visueel wordt de monoloog verlevendigd met twee acteurs, die extravagante passanten en demonen uit het delirium van Kleibeuker spelen. Maar de chirurg zelf wil maar niet interessant worden. Aan zijn slachtoffer denkt de dronkelap nauwelijks en aan introspectie doet hij niet. Daardoor glijdt deze voorstelling, ondanks het taalvuurwerk, weer snel van je af.