Gratis ontbijt en een lolly toe

Het Amsterdam Dance Event heeft ook overdag een programma van afterparty’s en lezingen

De Nederlandse dj Hardwell (25) is zaterdagavond tijdens het Amsterdam Dance Event tot beste dj ter wereld uitverkozen door het Britse blad DJ Mag

Wie zaterdagochtend om 8:15 vers gedoucht de Melkweg binnenstapt, moet even wennen aan het aanwezige publiek. Praten gaat langzamer, bewegingen zijn onvoorspelbaarder. Verspreid over het hele gebouw, viert zo’n tweeduizend man hier de ‘Breakfast Club’ – een afterparty van zeven uur ‘s ochtends tot vijf uur ’s middags. Men was eerst bij een van de tientallen optredens van binnen- en buitenlandse dj’s die Amsterdam Dance Event in de stad organiseerde, en heeft nog niet genoeg gehad.

Lucie (25) en haar vriendin komen van Awakenings, een feest van ID&T in de Westergasfabriek, waar technogoeroe Richie Hawtin draaide. „En nu hier even dansen.” Hoelang nog? „We zien wel”, ze houdt een blikje op. „Red Bull erbij, dan lukt het voorlopig.” Ze gaan vaker naar de Breakfast Club, om het ‘leuke publiek’. „Hip Amsterdam, zeg maar.”

In drie zalen wordt gedanst, gehangen, gedronken, in de vierde zaal is gratis ontbijt. Bij de wc’s hangen A4’tjes die waarschuwen tegen xtc-pillen met de naam Pink Moon, vervuild met het gevaarlijke PMMA. Lolly’s vinden er gretig aftrek.

De Oude Zaal van de Melkweg, waar zwoele house gedraaid wordt, is bomvol; voor de grotere, koel geventileerde Max, is het blijkbaar nog te vroeg. In de theaterzaal bij de Amsterdamse dj Awanto 3, die dance doorsnijdt met ontregelende geluidseffecten, verandert lusteloos gewiebel in voluit dansen.

Om elf uur wordt hij opgevolgd door Mr.Ties, een grootheid uit de alternatieve Berlijnse scene. De bebaarde Ties draait ‘ouderwets’ vinyl, en is populair om zijn gedurfde combinaties: minimale techno afgewisseld met Jimmy ‘Bo’ Horne’s ‘Spank’ (1979), gevolgd door bijna aanstootgevend kronkelende bassen.

Voor zijn driehonderdduizend bezoekers verzorgt Amsterdam Dance Event overdag ook interviews en paneldiscussies, over onderwerpen als ‘internationaal belasting betalen’ of ‘het belang van sociale media in dance’.

In Felix Meritis vertelt superster-dj Tiësto (44) dat hij ‘twitter-verslaafd’ is en dat het publiek mag weten wat hij privé doet. Als ‘top-dj’ moet je sowieso je privéleven opgeven, zegt hij. „Ik werk achttien uur per dag, ben altijd op pad.” Hij heeft een lange weg afgelegd: „Ik heb in iedere Nederlandse club gespeeld, en in iedere boerderij.” Tiësto woont nu in New York en reist per vliegtuig naar meerdere optredens per avond.

Onder de naam ‘Game-Changers’ is er even later een kringgesprek met pioniers uit de elektronische muziek, waaronder Giorgio Moroder en Chic-gitarist/producer Nile Rodgers, die onlangs samenwerkte met de Franse topproducer David Guetta. Moroder (73), bekend van baanbrekende liedjes met Donna Summer in de jaren zeventig, blijkt een geestrijke man, die „een half jaar geleden voor het eerst dj-de”, voor veertigduizend mensen in Mexico.

Met Rodgers haalt hij herinneringen op aan de invloed van zijn liedje I Feel Love. Over het als helikopterwieken suizende deuntje, zegt Rodgers: „Ik oefende noot voor noot tot ik het kon spelen. Pas een half jaar geleden vertelde Giorgio dat het allemaal met de synthesizer was gedaan.” Voor jazzgitarist Rodgers betekende het de eerste stap richting eigen discohits als Everybody Dance, zegt hij.

Zaterdagmiddag, half één in de Melkweg vraagt een meisje: „Zullen we nog even naar boven?” Maar vriendin antwoordt resoluut: „We gaan naar huis.” Voor de deur zit een man, handen in z’n schoot, het hoofd opzij. Hij slaapt.

    • Hester Carvalho