De hoogtepunten van ADE zijn niet de grote jongens

Afgelopen week was de achttiende editie van Amsterdam Dance Event Tiësto trok veertigduizend man naar de Ziggo Dome, Hardwell werd gekozen tot ‘beste dj’ En nu door naar de echte hoogtepunten

Terre Thaemlitz, ofwel dj Sprinkles in Trouw. Foto de Fotomeisjes

Verslaggever

Hij werd in de wandelgangen al getipt als dé grote kanshebber. Donderdag ging een documentaire over zijn leven in première en collega-dj Tiësto kondigde vrijdag tijdens zijn eigen show in de Ziggo Dome al aan dat een stadsgenoot de beste dj ter wereld ging worden: Hardwell. De verkiezing die dit jaar op zaterdag in de RAI plaatsvond, is altijd een dankbaar nieuwshaakje voor journalisten. De beste dj ter wereld bekt lekker, en dat het in praktijk om een publiciteitspoll gaat, niet om een vakjuryprijs, ach, een kniesoor die daarom maalt.

Massa is kassa. En dus waren er veel grote Nederlandse namen op de achttiende editie van Amsterdam Dance Event (ADE). De grootste conferentie voor elektronische muziek speelde zich afgelopen week af in Amsterdam en trok in totaal 300.000 festivalbezoekers naar de hoofdstad. Tiësto was voor het eerst in jaren terug op ADE en trad samen met Calvin Harris op in de Ziggo Dome. Afrojack, vorig jaar nog in Paradiso, trad nu op met onder meer Sidney Samson in The Sand. De grote namen die op vrijdag de grote podia overnamen, zijn vooral groot in volume. Daarbij vergeleken is winnaar Hardwell nog een kleine jongen. Dit jaar konden drieduizend man luisteren naar zijn EDM (Electronic Dance Music): een trancy refreintje, met vrolijke synths, dat opbouwt naar een ‘bass’ drop, zodat de zaal na iedere acht maten weer weet waar het aan toe is: knallen.

Maar dance is meer dan de stadionhouse richting hardstyle die nu populair is in de Verenigde Staten. De echte hoogtepunten van ADE speelden zich af in kleinere zalen, voor een bescheiden publiek. Hieronder vijf hoogtepunten om terug te luisteren of nog eens live te gaan zien.

DJ Sprinkles

Met kop en schouders de beste dj-set van deze editie was die van Terre Thaemlitz, ofwel Dj Sprinkles, zaterdagavond in Trouw. Langzame, sobere house, met een droevige ondertoon. De deinende herhalingen nodigden het publiek uit om in de muziek op te gaan, in plaats van dat hen ‘claps’ of ‘drops’ werden opgedrongen. Sprinkles draaide eigen werk zoals ‘Grand Central Part 1’, van het bejubelde album Midtown Blues (2009, Mule Musiq) en veel andere oude platen waarin het woordje ‘jack’ regelmatig voorbijkwam – een referentie naar een stijl binnen de Chicago house eind jaren tachtig. Na een lange opbouw mondde Sprinkles’ set uit in steviger, meer drijvende tracks waarbij het publiek niet anders kon doen dan voluit mee te bewegen zoals de gedrongen man met het brilletje achter de draaitafels zelf.

Vrijdag 25 oktober te zien in Oval Space, Londen, zie comatonse.com

Patrice Bäumel

Het Concertgebouw was vrijdagavond overgenomen door twintigers. Het gaf een gezonde spanning, die jeugd met flessenbier op het balkon. Het enthousiasme klonk door in het applaus dat de artiesten kregen die de jongerenorganisatie van het Concertgebouw er in samenwerking met Trouw en Red Bull Music Academy had neergezet. Het gejoel was steevast oorverdovend. Soms was dat terecht, zoals in het geval van producer en dj Patrice Bäumel. Bäumel nam het xylofoonwerk op van percussionist Dominique Vleeshouwers dat hij ter plekke bewerkte en aanvulde met kinderstemmen, omgevingsgeluid en synths uit zijn eigen laptop. Het resulteerde in een prachtig ingetogen compositie, gebaseerd op werk van minimal pianist en componist Steve Reich. Een perfecte match met de grafische visuals die werden geprojecteerd op het publiek achter het orkest.

Vrijdag 2 november te zien in Trouw, Amsterdam en terug te luisteren via rbmaradio.com

Omar S.

Omar S. komt uit Detroit en brak door met de diepere house waar de Motor City bekend om staat. Die mixt hij met acidinvloeden en techno. Vrijdagavond stond hij in het MC Theater, tijdens een van de vier avonden van label en organisator Dekmantel – met onovertroffen line-ups – en draaide hij een meer upbeat set met jaren tachtig en disco-edits. Gay house met ballen waar de soul, groove en funk vanaf droop en die paste bij de temperatuur in de zaal.

Check zijn laatste podcast voor muziekblog XLR8R op nrch.nl/353b

A Made Up Sound (2562)

Vrijdagavond togen de fijnproevers naar Trouw, waar de labels Delsin, Rush Hour en Clone een avond neerzetten vol Nederlandse kwaliteitsmuziek. Afsluiter A Made up Sound (2562) is een Hagenees die in het echt Dave Huismans heet en in de underground naam maakte als producer van experimentele basmuziek en techno. In zijn set maakte hij onwaarschijnlijke verbindingen tussen die diepere techno en acid, en platen waar een moegedanst publiek om zeven uur ’s ochtends naar verlangt. Hij sloot af met italo-houseklassieker ‘Everybody Everybody’ van Black Box, voor nét dat laatste beetje energie.

Zie facebook.com/2562AMadeUpSound

Darkside

De albumpresentatie Psychic van duo Darkside, ook vrijdagavond in het Concertgebouw, begon met verstoorde radiosignalen en de twee mannen in rooknevelen gehuld. Producer Nicolas Jaar mixte gitaarspel van Dave Harrington met krakende synths tot een duistere compositie. Het was volledig donker in de zaal, alleen een lichtflits suisde door het publiek. Na verloop van tijd kwam er meer melodie en samenhang. Aangenaam beangstigend en overweldigend, al stond het geluid veel te hard.

Beluister het album Psychic via other-people.net

    • Rolinde Hoorntje