‘Helft schoolleiders moet probleemleerlingen weigeren’

Gehandicapte Playmobil-poppetjes demonstreerden vorig jaar in Den Haag tegen de bezuinigingen op passend onderwijs. Regeringsbeleid moet ervoor zorgen dat zo veel mogelijk leerlingen met gedrags- of leerproblemen een plek krijgen binnen het reguliere onderwijs. Schoolleiders zeggen echter nog steeds leerlingen te weigeren. Foto ANP / Robert Vos

Scholen zijn volgend schooljaar verplicht om kinderen met leer- en/of gedragsproblemen een passende onderwijsplek aan te bieden, maar meer dan de helft van de schoolleiders zegt hier niet aan te kunnen voldoen. Dat blijkt uit onderzoek van KRO Brandpunt en CNV Onderwijs.

De wet Passend onderwijs moet voorkomen dat leerlingen met problemen door scholen worden geweerd, omdat ze veel geld en extra energie kosten. Kinderombudsman Dullaert opende twee jaar geleden een meldpunt om na te gaan of scholen hun zorgplicht veronachtzamen. Hij stelde toen dat scholen steeds strengere toelatingseisen hanteren.

Ook bij vervolgopleidingen speelt het probleem. Deze zomer nog stelde Startfoundation, de initiatiefnemer van een meldpunt voor leerlingen met autisme die zijn geweigerd door mbo- of hboscholen, in NRC Handelsblad dat leerlingen met autisme geregeld worden geweigerd.

De nieuwe wet moet zorgen dat er voor probleemkinderen wel plekken zijn op reguliere scholen. Het gaat om zowel basis- als middelbare scholen.

Meer dan de helft van de scholen weigerde al leerlingen

Uit het onderzoek blijkt dat 58 procent van de schoolleiders denkt die deadline niet te halen, bijvoorbeeld omdat er niet genoeg personeel is om extra begeleiding te bieden in klassen van dertig leerlingen. Die klassen zijn volgens de scholen zo groot gegroeid door bezuinigingen. Meer dan de helft van de gesproken schoolleiders, 52 procent, zegt bovendien de afgelopen jaren weleens probleemleerlingen te hebben geweigerd. Aan het onderzoek werkten 197 scholen mee.

Extra ondersteuning is nodig voor een kwart van de anderhalf miljoen kinderen in het basisonderwijs, weet persdienst Novum. Zes procent van hen kampt met zulke grote problemen dat de leerlingen worden opgevangen in het speciaal onderwijs. Nieuw beleid moet er echter voor zorgen dat zo veel mogelijk van die leerlingen binnen het reguliere onderwijs een plek krijgen.