Echte mannen drinken Heineken uit een torpedo

Het woord ‘mannelijk’ viel nogal vaak bij de presentatie van de nieuwe liggende thuistap van Heineken, donderdag in Parijs. The Sub, die volgend jaar op de markt komt, is volgens innovatiechef Francois-Xavier Mahot van de brouwer doelbewust een „masculien ontwerp”. Het bier zit in ‘Torps’ (torpedo’s) van twee liter, die horizontaal in de machine worden ingebracht. „Dat hele laden is mannelijk”, aldus hoofd design Marc van Iterson.

Omdat het apparaat van Heineken en Krupps wat Mahot betreft „niet in de keuken, maar in de huiskamer” hoort, is de bekende Australische designer Marc Newson, eerder onder andere verantwoordelijk voor een typisch Frans Ricard-karafje, aangezocht voor het ontwerp.

Om in het thema te blijven werd het tapje donderdag feestelijk onthuld tegen een decor van diepzeevissen in het Aquarium van Parijs. De stad kreeg de primeur vanwege zijn designreputatie én omdat in Frankrijk de eerdere Beertender (met fusten van vier liter) zo’n succes was. „Fransen willen kwaliteit en een getapt biertje is lekkerder”, zei de Franse Heinekenbaas Pascal Sabrié tussen de vissen.

The Sub is bedoeld voor de meer bemiddelde stadsman, die gesetteld als hij is, niet meer zo snel naar het café gaat, maar graag thuis vrienden „verwent”, zei Mahot. „Zoals je een fles wijn opent, zo kun je nu een tapbiertje presenteren.”

Het wordt mogelijk online internationale Heineken-merken te bestellen om af te wisselen. Het grote voorbeeld: Nespresso. Daar bleek dat mensen dankzij een andere, hippe verpakking bereid bleken meer geld voor koffie te betalen. The Sub gaat 249 euro kosten, de flessen van twee liter „zes tot acht euro”. Maar dat is volgens ontwerper Newson niet bezwaarlijk. „Mannen houden van gadgets.”

Peter Vermaas