naf een jaar oud en zo weiter

vvfdgs

Boek

Solo

William Boyd. Atlas Contact, 320 blz. € 21,95

James Bond is terug. Alweer. Sinds auteur Ian Fleming in 1964 stierf heeft de filmversie van geheim agent Bond de overhand; het is bijna onmogelijk om Bond los te zien van zijn vertolkers in de bioscoop.

Bond was ooit boek. Al snel na Flemings dood werd geprobeerd om geld te slaan uit het grote succes van de films – en de snel tanende roem van de boeken – via door anderen geschreven romans over Bond, te beginnen met een geslaagde poging van Kingsley Amis, Colonel Sun in 1968.

William Boyd is de meest recente schrijver die door de erven Fleming is ingehuurd om een thriller à la Bond te schrijven, en het is sinds Amis hun beste keuze. Die keuze past bij die van Sam Mendes als regisseur van de laatste Bondfilm; een gerespecteerd intellectueel moet de oververmoeide franchise nieuw leven inblazen.

Dat doet Boyd, bekend van A good man in Africa, heel kunstig. Het keurslijf dat hem wordt opgedrongen, vol dure auto’s, cocktails en verplichte womanizing, gaat hem goed af. Bond gaat in Boyds handen in opdracht van chef M eigenhandig een fictieve Afrikaanse staat te lijf die in de jaren zestig zucht onder een burgeroorlog, verooraakt door olievondsten.

Het verhaal is solide en mild verrassend, maar waar het tijdens het lezen eigenlijk om gaat is: hoe gaat Boyd om met de beperkingen? Want James moet uiteraard aan de cocktails en de meiden. Dat Boyd dat kundig doet – hoofdrolspeelster Blessing is een krachtige, prachtige vrouwelijke protagonist – is aangenaam, maar het hele procedé is inmiddels gekunsteld. Solo is een prima thriller, met als enig nadeel dat je de hele tijd de film-Bond uit je hoofd moet duwen en de verplichte nummers moet verstouwen. Het boek leest daarmee als een exercitie van Boyd. En Bondacteur Daniel Craig ligt eeuwig op de loer. Bond is film, geen boek.