Humanitaire gronden of religieuze roeping?

Zien Film

Des hommes et des dieux (Xavier Beauvois, 2010)

Canvas, 22.20-00.15 u.

De Franse filmmaker Xavier Beauvois won in 2010 de Grand Prix (tweede prijs) op het festival van Cannes voor zijn veelbesproken film Des hommes et des dieux, een aangrijpend en waargebeurd verhaal over acht Franse monniken in een Algerijns klooster die te maken krijgen met groeiend moslimfundamentalisme.

Beauvois’ talent om de camera te laten spreken, is meteen aan het begin van de film te zien. Dan bezoeken de monniken gezamenlijk een besnijdenisfeest. Omdat Beauvois niet monteert, krijgt deze scène extra betekenis. De personages worden bewust niet van elkaar geïsoleerd in het beeld. Moslims en christenen leven in wederzijds respect naast elkaar. De camera volgt de monniken die langzaam komen aanlopen en laat zien hoe ze het huis binnentreden, opgaan in hun omgeving en één worden met de lokale moslimbevolking.

Dat verandert als islamitische rebellen het klooster binnenvallen en de monniken het bevel krijgen om te vertrekken. Ze staan voor een dilemma: gaan of blijven? En als ze blijven, is dit dan uit humanitaire overwegingen – het dienen van de plaatselijke bevolking – of religieuze roeping?

André Waardenburg