‘Er moet één Rabobank komen’

Rabo-topman Piet Moerland formuleerde eerder dit jaar hervormingsplannen voor de bank: de Visie 2016. Rien Nagel en Ralf Dekker mogen ze gaan uitvoeren.

De twee nieuwe bestuurders van Rabobank, Rien Nagel (50) en Ralf Dekker (56), wacht een zware klus. Zij zullen voor een belangrijk deel invulling moeten gaan geven aan de hervormingsplannen die topman Piet Moerland eerder dit jaar heeft geformuleerd voor de bank uit Utrecht: de Visie 2016.

Die visie betekent de facto het afscheid van het aloude coöperatieve model, waarbij de lokale afdelingen van de bank jarenlang over aanzienlijke macht en autonomie beschikten. Volgens Moerland is dat model niet meer houdbaar. Toezichthouders eisen tegenwoordig strakke aansturing en 100 procent controle op alles wat er gebeurt. Zoals Moerland het zegt: „Er moet één Rabobank komen, en minder tolerantie naar elkaar”.

Binnen de bank heeft die visie echter tot spanningen geleid. De lokale kantoren zien een coup van het hoofdkantoor in Utrecht. In dat veld moet Nagel en Dekker gaan opereren. Én resultaten boeken: de financiële druk op Rabo is groot. De bank heeft vanwege zijn coöperatieve structuur (de bank heeft geen beursnotering) moeite om vers kapitaal aan te trekken en er staan veel slechte MKB- en vastgoedleningen in de boeken.

Dekkers taak is vooral het stroomlijnen van de bedrijfsvoering bij de lokale kantoren. In het verleden is gebleken dat diverse kantoren hun hypotheekdossiers niet op orde hadden en dat de kosten er soms te hoog waren. Dekker was voorheen operationeel bestuurder bij Rabo Internationaal.

Nagel, die een half jaar geleden nog directeur was van het lokale Rabobankkantoor in Utrecht, moet er voor gaan zorgen dat de dienstverlening aan zakelijke en particuliere klanten wordt verbeterd; voor een belangrijk deel via verdere digitalisering van het bankieren.

Moerland heeft aangekondigd dat er 8.000 arbeidsplaatsen geschrapt moeten worden, om kosten te besparen. Hij wil zich veel meer richten op bankieren via internet of mobiele telefoon. De consument vraagt daar om, zegt Moerland.

    • Chris Hensen