Bij callcenters is echt werk zat

Het aantal mensen zonder baan is in september niet verder gestegen.

Gaat het dus beter op de arbeidsmarkt? De arbeidsexpert: „Helaas niet.”

Het uitzendbureau op de Grote Markt in Den Haag is slechts één van de tien bureaus waarbij Yoeri Bosman (27), afgestudeerd politicoloog, zich heeft ingeschreven. Al sinds mei verstuurt hij wekelijks vier sollicitatiebrieven – tot nu toe zonder resultaat.

Op deze gure woensdagmiddag loopt slechts af en toe iemand het uitzendkantoor binnen. „De drukste dagen zijn meestal maandag en vrijdag”, zegt een medewerkster. Er komen voornamelijk veertigplussers langs. „Heel veel kunnen we niet voor hen doen, omdat ze het meeste op internet moeten invullen. De jongere werkzoekers doen dat vanzelf al.”

Uit de cijfers die het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) gisteren publiceerde, blijkt dat het werkloosheidspeil in Nederland in september is gestagneerd op 8,6 procent van de beroepsbevolking, dat zijn zo’n 685.000 werklozen. In absolute aantallen nam het aantal iets toe, met 2.000. Een stuk minder dan het maandgemiddelde in de eerste helft van dit jaar: toen kwamen er maandelijks 17.000 werklozen bij.

Betekent die stabilisatie dat betere tijden in zicht komen? Helaas niet, zegt Rob Witjes, arbeidsexpert bij uitkeringsinstantie UWV. „We verwachten dat de werkloosheid in oktober en november juist weer zal toenemen.” Voor het op de arbeidsmarkt weer goed komt, moet de economie eerst duidelijkere tekens van herstel vertonen.

Intussen hebben werkzoekenden last van diploma-inflatie. Yoeri Bosman bijvoorbeeld solliciteert net zo goed op mbo-banen als op functies waarvoor een universitair diploma vereist is. „Ook al maakt dat vooralsnog geen verschil.” Raymond Puts, algemeen directeur van uitzendorganisatie Unique, zegt dat veel mbo-functies worden ingevuld door hbo’ers. „Als een werkgever kan kiezen tussen een mbo’er en een hbo’er die vrede heeft met een mbo-salaris, dan kiest hij vaak voor die laatste.”

Ook Witjes ziet de verdringing op de arbeidsmarkt. De grootste slachtoffers, zegt hij, zijn de laagopgeleiden. Zij vormen de grootste troep van de jongere werklozen.

Timmerman

De werkzoekenden die zich melden bij Unique, worden met veel concurrentie geconfronteerd. Tegelijkertijd, zegt Puts, blijkt uit onderzoek van het uitzendbureau dat 40 procent van de werkgevers vindt dat het aanbod van werkzoekenden niet aansluit op hun vraag. Puts: „Vooral voor de technische en commerciële functies is het lastig om geschikte kandidaten te vinden.” Neem de haven van Rotterdam, zegt hij. Daar is een tekort aan technisch personeel. Wie over de vereiste vakkennis beschikt, vindt daar en elders met gemak een baan. Het is onze eigen schuld, zegt Puts. Hadden de technische bedrijven hun opleidingscentra maar niet moeten sluiten. Had het onderwijs techniek maar niet moeten inperken toen de lts vmbo werd. En hadden ouders maar niet moeten zeggen: mijn zoon wordt geen timmerman, of loodgieter. Puts: „Juist met een technisch beroep heb je voor de komende 30 jaar een baangarantie, én een prima salaris.”

Ook voor commerciële medewerkers is er werk genoeg. Puts: „De sector heeft een negatief imago, je denkt algauw aan vervelende telefoontjes ’s avonds. Maar callcenterwerk is nu vooral een servicegericht beroep, dat vraagt om mbo- of hbo-niveau. Het vergt probleemoplossend denken. Als je werkt voor een softwareleverancier en je wordt gebeld met een vraag om hulp, dan moet je veel vakkennis hebben.”