Stormachtige start van ADE

Prominent festival start met knallende optredens Dj Chuckie en Nicky Romero.

Met de woorden: „Dance is goed voor de leefbaarheid, de aantrekkelijkheid, en ja, ook de economie van de stad”, opende burgermeester Van der Laan gisteravond het Amsterdam Dance Event (ADE). Zo’n 300.000 dance-liefhebbers uit binnen- en buitenland bezoeken het vijfdaagse festival en dat levert de stad 25 tot 30 miljoen euro op, zei hij. Maar wellicht belangrijker is het prestige. In de achttien jaar van zijn bestaan is ADE, dat wordt georganiseerd door auteursrechtenorganisatie Buma, uitgegroeid tot het grootste overdekte festival ter wereld. ADE speelt een prominente rol in de internationale dance-industrie: wat Frankfurt voor boeken is en Cannes voor film, is Amsterdam voor dance.

Zo’n tweeduizend dj’s, van onbekend tot superster, zijn naar de stad gekomen. Tot en met zondag treden ze op in tientallen clubs, bars en zalen. Tot ver ‘buiten de ring’ zijn feesten en shows georganiseerd, in oude scheepsloodsen in Amsterdam-Noord, een kantoorruimte in Amsterdam-West, of in popzalen als Ziggo Dome en Heineken Music Hall, waar grote namen als Afrojack en Calvin Harris dit weekend te zien zijn.

Dit jaar lijkt ADE aanweziger dan ooit. Overal in de binnenstad wapperen de gele banieren en is muziek te horen. Het toegenomen volume heeft twee redenen: de nog steeds groeiende belangstelling voor dance, en de viering van het vijfentwintigjarig jubileum van de house. In de Melkweg presenteerde Van der Laan het boek Mary Go Wild, een tweeënhalf kilo zwaar overzicht van ‘25 jaar dance in Nederland’.

Nederlandse dj’s hebben internationale faam omdat ze gierende dance-beats aantrekkelijk samenbrengen met flarden uit popliedjes. De poppy zang afgewisseld met een ‘breakdown’ (instrumentale climax) blijkt een gouden combinatie. Andere reden voor hun succes is wellicht het Nederlandse gevoel voor show. Wie zomaar aan knoppen staat te draaien, krijgt de handen niet in de lucht. Dat heeft aanstormend talent Nicky Romero (24) uit Veenendaal goed begrepen. Als Romero in Amerika optreedt, wordt hij vanaf een staalkabel neergelaten in zijn dj-booth. Gisteren werd zijn publiek in de Max opgewarmd door enkele handlangers, zoals de iets te weinig zelfverzekerd draaiende labelgenoot Don Diablo uit Groningen. Want behalve als dj is Romero actief als baas van platenlabel Protocol Recordings, waar bekende namen als Dimitri Vegas en John Dahlback platen uitbrengen. Ook dat is een adagium van de Nederlandse dj: vorm een ‘posse’ met gelijkgestemden en creëer een loyale scene. ADE wemelt van de label-nights en andere samenwerkingsverbanden. Tiësto heeft zijn eigen radiostation en platenlabel, waar hij muziek van bevriende dj’s laat horen en uitbrengt. Zo ontstaat een eigen imperium.

Ook de Nederlandse Dj Chuckie had een avond voor zijn label, Dirty Dutch, in Paradiso. Nadat geestverwant Mitchell Niemeyer het voorprogramma had verzorgd, begon Chuckie, die zijn entree maakte met daverende knallen en gloeiende laserprojecties, aan een vijf uur durende set.

Een paar uur later begint Nicky Romero zijn optreden in de Max. Als hij het podium oploopt, met satanisch masker en gehuld in rookwolken, terwijl Under Control van Alesso & Calvin Harris als eerste nummer door de zaal golft, steken honderden armen met fotograferende mobieltjes als op commando in de lucht.

Amsterdam Dance Event. T/m zondag 20/10, diverse locaties, Amsterdam. Inl: amsterdam-dance-event.nl

    • Hester Carvalho