Nanorobotjes spinnen jurk om je lichaam op ‘Hybrid Skins’

Skin Sucka van Jack Mama en Peter Gal

Wat als technologie mode en huid kan laten versmelten? Vanuit die vraag ontstond de expositie Hybrid Skins in de TETEM kunstruimte in Enschede. Curator Melissa Coleman signaleerde dat ontwerpers steeds vaker „spannende mogelijkheden” ontdekken om mode volledig te transformeren met behulp van robotica en biotech.

Een van die vernieuwende ontwerpers is Anouk Wipprecht. Haar duistere Robotic Spider Dress is een jurk vol sensoren, motortjes en microprocessoren die zes interactieve spinnenpoten op het schouderstuk aansturen. „De sensoren in de jurk zijn ingesteld volgens de personal space-indeling van antropoloog Edward T. Hall”, zegt Wipprecht. Volgens Halls theorie is alles tot op 45 centimeter afstand van je lichaam ‘intieme ruimte’, vanaf daar tot 120 centimeter is de ‘persoonlijke ruimte’ en alles daarbuiten is de ‘sociale en de publieke ruimte’. „Ben je op meer dan 120 centimeter afstand van de jurk, in de sociale ruimte, dan zijn de spinnenpootjes een beetje aan het rondspelen. Als je dichterbij komt, trekken de pootjes zich vijandig op en als je in de intieme ruimte komt, vallen ze aan vanuit vervaarlijk ogende ninjaposities.”

Een iets vriendelijker jurk is het werk Like living organisms van Cor en Leonie Baauw van designstudio Local Androids. De jurk, of beter gezegd tweede huid, lijkt nog het meest op enorme, geaderde libellevleugels. Ook deze jurk reageert op de nabijheid van publiek: er wordt steeds sneller bloed door de ‘aderen’ gepompt. Bij fysieke aanraking blaast het rugstuk zich op, dat eruit ziet als een mix tussen een capuchon en de keelzak van een fregatvogel.

Wat opvalt: vooralsnog is de techmode vooral gemaakt door dames voor dames – met ongeveer maat 36. Coleman: „Mannen zijn druk met gadgets. Wat ik weet van mezelf en andere vrouwen die dit soort dingen ontwikkelen, is dat ze over het algemeen een haat-liefderelatie hebben met technologie.” Colemans mobieltje kan alleen bellen. „De weerstand komt vanuit het gevoel dat technologie je wereld overneemt. En dat jij het niet bent die aan de technologie wil, maar de technologie waar je niet omheen kunt. Misschien dat je deels de controle terugpakt door dit soort sensuele modestukken te maken, door technologie om te vormen tot iets wat het nog niet was.”

Ook niet te missen op Hybrid Skins: een film over nanorobotjes die kleding om je lichaam spinnen, schoenen met plateauzolen van eendenschedels, elektronische tatoeages die over je lichaam lopen, een jurk ingekleurd door bacteriën en een filmpje van iemand die haar eigen kloon opeet.

Tamar Stelling

    • Tamar Stelling