Mysterieuze en ironische foto’s van de kust

Jan Koster, Port of Amsterdam (detail)

Landschapsfotograaf Jan Koster is verhuisd, en dat is te zien. Bekend zijn de beelden van de kust die hij onder de naam Dutchscapes maakte, en nog eerder zijn rivierlandschappen uit de omgeving van Kampen. Maar nu hij ten noorden van Amsterdam woont, beweegt hij zich door andere landschappen, ook met water: de haven van Amsterdam. Schepen waar geen eind aan komt, varende buizeninstallaties, glinsterende steenkolenbergen voor een haag van hoge schoorstenen met rookpluimen die opgaan in de zware wolkenluchten. Veel van zijn beelden zijn met de telelens gemaakt, omdat de havens verboden terrein zijn voor onbevoegden. De lagen in het landschap komen daardoor nog dichter op elkaar te liggen.

Naast Koster heeft de fotogalerie Van Kranendonk werk van nog vier fotografen uit eigen ‘stal’ gekozen voor een groepsexpositie over de kust. Met zijn voorliefde voor het absurde weet Hans van der Meer net de man te vangen die verbeten een vierkantje in het gras bovenop de dijk aan het maaien is, net dat vierkantje voor zijn eigen huis aan de overkant van de straat.

Dolph Kessler keek voor zijn boek De Noordzee rond op een minder ironische manier hoe mensen zich met de zee engageren. Daarvan zijn nu drie beelden te zien die hij maakte tijdens zijn reizen langs de Noordzeekust: kleedhokjes bij Knokke, paragliders boven de Deense duinen, wandelaars bij de Hoogovens.

De Portugese fotograaf João Grama laat juist geen mens zien, alleen sporen van diens aanwezigheid in de vorm van touwen. Grama heeft veel tijd doorgebracht met een groep van zo’n vijftig vissers die zich langs ontzagwekkende kliffen naar beneden aan touwen laten zakken, om bij het water eendenmosselen van de rotsen te plukken – en dan mét hun vangst weer omhoog te klauteren. Sterke beelden vol mysterie en gevaar, in een landschap waarin de mens nietig is maar niet machteloos – de touwen zijn het bewijs.

Tracy Metz

    • Tracy Metz