Hoelang bestaan deze bladen nog?

Het gaat slecht met WPG, uitgever van onder andere Voetbal International, Vrij Nederland en Opzij Veel bladen staan te koop of dreigen te worden opgeheven

Drie magazines die door WPG worden uitgegeven.

redacteur media

Aan De Liefde kwam twee maanden geleden een eind. Uitgeverij Weekbladpers Media staakte het tijdschrift na één jaar. Vorig jaar september stopte de uitgever na vijf edities met de ambitieuze journalistieke glossy PARK. En het jaar dáárvoor verdween al het culturele magazine Hollands Diep. De belangrijkste reden: inzakkende advertentiemarkt.

Exit drie bladen van Weekbladpers, onderdeel van WPG Uitgevers. En heel misschien worden binnenkort meer titels opgeheven. Het feministisch maandblad Opzij wordt genoemd, net als opvoedtijdschrift J/M voor Ouders. Opinieblad Vrij Nederland zou te koop staan.

Nog niets is besloten, meldde de directie van WPG Uitgevers maandag in een korte verklaring. „Berichten over al dan niet stopzetten van bepaalde activiteiten zijn op zijn minst voorbarig.” Dat neemt niet weg dat er grote financiële druk is bij WPG, ook uitgever van Voetbal International en Happinez en een van de grootste boekenuitgevers van Nederland (De Bezige Bij, AW Bruna, Arbeiderspers, Querido).

WPG schendt sinds eind vorig jaar de financiële afspraken met Rabobank, blijkt uit het financieel jaarverslag over 2012. De bank maakt met adviesbureau KPMG feitelijk de dienst uit bij de uitgeverij, zeggen betrokkenen. Rabobank heeft een kredietfaciliteit verlaagd van 10 miljoen naar 5 miljoen euro.

Met de directie van WPG bekijken Rabobank en KPMG toekomstscenario’s. Eind november moet deze ‘strategische heroriëntatie’ klaar zijn.

WPG Uitgevers, dat eigendom is van de ideële Stichting Weekbladpers, heeft ernstig last van „de voortdurende recessie en gewijzigde marktomstandigheden”. De problemen van de tijdschriften – goed voor 28 procent van de omzet – zijn vergelijkbaar met die van andere publieksbladen. De advertentie-inkomsten dalen gestaag. Uit langjarige cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de reclameomzet van publiekstijdschriften sinds het topjaar 2001 nagenoeg is gehalveerd.

Verder nemen steeds minder lezers een abonnement op een papieren blad en daalt de losse verkoop. In 2008 hadden de tijdschriften van Weekbladpers samen nog een (betaalde) oplage van circa 600.000; in het tweede kwartaal van dit jaar was die gezamenlijke oplage 21 procent lager. Alleen Happinez houdt de oplage stabiel.

Het grootste probleem van WPG bestaat echter bij de algemene boeken. Daar haalt het concern 55 procent van zijn omzet vandaan (de rest komt van educatieve boeken). Bij de algemene boeken daalde de omzet vorig jaar met 9,4 procent naar 125 miljoen euro.

Intussen heeft WPG maatregelen genomen. Begin oktober stopte het met kunstboekenuitgeverijen Ludion en Lido in België. En het bedrijf zet stappen op digitaal gebied: het gaat samen met Lannoo e-books verhuren. Dat moet de populariteit van e-books in Nederland versnellen.

Het is de vraag of Rabobank zoveel geduld heeft.

    • Jan Benjamin