Elektrische karretjes in strijd tegen illegale taxi’s

Zuidoost wil de 2.000 snorders het stadsdeel uit hebben. „Ik rij vaak achter ze en dan doen ze heel gevaarlijk.”

Bij de bushalte op de Bijlmerdreef in Amsterdam-Zuidoost staan veel mensen te wachten, maar niet op de bus. Ze willen mee met een ‘snorder’, een illegale taxi. Ze worden op hun wenken bediend; snorders stoppen voortdurend. Een korte stuurbeweging met de vuist voor de borst is de ongeschreven code.

Zuidoost is de ideale werkplek voor naar schatting 2.000 snorders. Over de hoge dreven, tussen de eindeloze muren van de hoogbouw, is het soms een kilometer lopen naar de dichtstbijzijnde bus- of metrohalte. Snorders zijn met ritprijzen van 2,50 tot 5 euro goedkoop. En veel buurtbewoners zijn het gewend. In landen als Suriname of Ghana gebruikt iedereen snorders.

Maar als het aan stadsdeelwethouder Urwin Vyent (GroenLinks) ligt, stoppen die illegale praktijken. Hij introduceert vandaag de gCab. Felgroen, elektrisch, drie passagiersplekken, model golfkarretje. Dertig rijden er de komende drie jaar rond – zo lang duurt de proefperiode.

De wethouder wil de informele economie in Zuidoost terugdringen. „Dat werkt alleen als een alternatief is.” Rijden met de gCab werkt net als met de snorder: je kunt ’m aanhouden op straat of opbellen en hij brengt je tot aan de voordeur voor exact dezelfde prijs. Volgens Vyent zijn de gCabs ook voor de snorders zelf goed nieuws. Er zijn 60 vacatures voor chauffeurs.

Hij begrijpt waarom mensen graag snorders gebruiken. De allochtone bevolking houdt niet van fietsen met slecht weer, blijkt uit onderzoek van de TU Delft. En het autobezit is laag: 24 procent. Van alle Amsterdammers heeft 31 procent een auto.

Er zitten veel nadelen aan illegale taxi’s, zegt Vyent – die zelf wel eens wordt aangezien voor snorder. „De passagiers zijn niet verzekerd bij ongelukken en snorders rijden vaak onveilig. Ze laten passagiers uitstappen bij verkeerslichten, of stoppen plotseling op de weg om iemand op te pikken.”

Rinia (76) ziet het alternatief wel zitten, mits die chauffeurs even vriendelijk zijn als de snorders. „Ze brengen je tot aan de deur en ze zijn heel beleefd én behulpzaam. Ze dragen mijn boodschappen.” Voor Daniël (29) is het alleen een optie als ze net als de snorders ook buiten Zuidoost komen. Hij heeft vijf telefoonnummers van snorders in zijn telefoon die hij belt als hij uitgaat in de binnenstad. „Ik heb een auto, maar een snorder scheelt parkeerkosten en ik kan gewoon drinken.”

Ali (46), die net als de anderen vanwege „privacy” zijn achternaam niet wil geven, vindt juist dat snorders moeten worden aangepakt: „Ik rij vaak achter ze op de weg en dan doen ze heel gevaarlijk. Ze geven geen richting aan of staan ineens op de rem.”

De parkeerplaats naast winkelcentrum Kraaiennest is onder buurtbewoners een bekende standplaats voor snorders. Enkele Afrikaanse mannen staan naast hun geparkeerde auto. Geen van hen wil zeggen of ze snorders kennen of er zelf een zijn. „No questions.

Ze zijn op hun hoede. De politie hield 118 snorders aan in 2012 – vaak bij undercoveracties, want bij reguliere controles verklaren chauffeur en passagier meestal dat ze kennissen zijn. De politierechter kan illegale taxichauffeurs boetes opleggen tot wel 10.000 euro. Soms worden auto’s ingenomen.

We stappen in bij een snorder aan de Bijlmerdreef en zegen dat we een artikel schrijven over illegale taxi’s. De chauffeur remt onmiddellijk. „I’m no snorder”, zegt hij. „Get out.