Waarom zou je leven voor de 7

Twee marketeers schreven met 365 dagen succesvol een bestseller Tijdens seminars leren ze je veelal open deuren Toch zijn ze steevast uitverkocht. Waarom?

Stel je voor dat 2014 jouw beste jaar ooit wordt. Zonder beperkingen van tijd, geld, ideeën of verwachtingen. Wat zou je doen? In een zaaltje aan de rand van het Vondelpark denken vijfentwintig mensen – vooral vrouwen tussen de 30 en 50 jaar – met gesloten ogen over deze vraag na. De kalme stem van David de Kock voert ze van 2014 via 2017 naar 2020. „Waar ben je?” herhaalt hij steeds. „Met wie?” En, „maak het mooier!”

Tijdens een drie uur durende seminar proberen ‘succescoaches’ David de Kock en Arjan Vergeer de toehoorders bewust te maken van hun verlangen. Want hoe groter het verlangen, hoe groter de kans op succes, schrijven ze in 365 dagen succesvol. „Het is niet alle dagen feest en een zeven is goed genoeg, zegt De Kock. Maar waarom zou je tevreden zijn met een goed leven als dat ook geweldig kan zijn?”

Het idee dat een groots en gelukkig leven voor iedereen is weggelegd, slaat aan. In 2012 was 365 dagen succesvol het meest verkochte businessboek op Bol.com. De seminars waar het duo spreekt zijn steevast uitverkocht. Bij de Speakers Academy staan ze in de top-25 van meest gevraagde sprekers van dit moment. Van bedrijven tot overheidsinstellingen: de reacties zijn altijd laaiend enthousiast, zegt Speakers Academy-directeur René Warmerdam.

In spiritueel centrum De Roos in Amsterdam beginnen de deelnemers aan het ‘kennismakingsseminar’ te dromen. Een kapster wil mensen graag „van buiten én van binnen mooier maken”. Een werkloze dertiger droomt van een baan in de sport waarmee hij „niet alleen zijn eigen hypotheek, maar ook die van zijn moeder kan betalen”. Gedurende de ochtend geven De Kock en Vergeer tips voor een succesvol leven, ofwel, een „integraal geheel van werk, relaties, gezondheid en geld”.

Klein houden uit angst

Dat is niet hetzelfde als een stappenplan. De bijeenkomst in spiritueel centrum De Roos is alleen bedoeld om „een zaadje te planten”. Wie zijn dromen wil omzetten in daden wordt uitgenodigd deel te nemen aan het jaarprogramma dat in januari begint. Dit jaar zijn er 80 deelnemers, maar er is geen maximum voor het jaarprogramma, zegt Vergeer. „Als je succesvol wilt zijn, breng je zoveel mogelijk tijd door met mensen die dat al zijn of je daarbij kunnen helpen. Wat is er beter dan jezelf te omringen met allemaal mensen die zich net als jij hebben voorgenomen dat het hun beste jaar ooit wordt? Als je het zo bekijkt, kan de groep niet groot genoeg zijn.”

De Kock en Vergeer weten hoe marketing werkt, zoveel is duidelijk. De twee kennen elkaar uit de directie van Pepperminds, een marketingbureau dat ze wisten uit te bouwen tot succesvol bedrijf met duizend medewerkers. Dat ze het kennismakingsseminar gebruiken als marketingmiddel is geen geheim, maar Vergeer en De Kock zijn meer dan marketeers, benadrukt Vergeer. „We hopen dat de bezoekers naar huis gaan met op zijn minst één nieuw inzicht. Het is zonde als mensen zich klein houden uit angst voor de mening van ouders, vrienden of collega’s, als ze niet hun eigen koers durven te varen. Mensen hebben oneindig meer potentie dan ze laten zien.”

Boeddha en Freud

Ooit werden goeroes geboren (Boedddha) of benoemd als ze een wetenschappelijke prestatie van formaat hadden neergezet (Freud). Tegenwoordig lijkt goeroe een zelfgekozen beroep. Ben Tiggelaar, Remco Claassen en De Kock en Vergeer, het zijn zomaar een paar voorbeelden. Maar wat is het geheim van deze ‘inspirators’? Volgens Arnout van der Swaluw, medeoprichter van de Succesgids, gaat het niet per se om wat ze vertellen. Hij geeft seminars met goeroes van over de hele wereld. De inhoud van hun filosofie verandert eigenlijk nauwelijks, zegt Van der Swaluw, „trainers en coaches grijpen allemaal terug op theorieën van andere managementdenkers, oude religies of levenswijzen zoals het boeddhisme.”

Volgens hoogleraar persoonlijke ontwikkeling Jaap Denissen past de populariteit van de twee coaches perfect bij de tijdgeest. „Mensen zijn steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen lot. De baan voor het leven bestaat niet meer, organisaties zijn continu in ontwikkeling.” Als je het dan nog een beetje leuk aanpakt en zoals De Kock en Vergeer kiest voor een theater in plaats van een standaard hotelzaaltje, is de kans op succes groot. Hoogleraar Denissen kijkt met een mengeling van scepsis en interesse naar de nieuwe goeroes. „Als je het boek leest, lijkt het alsof er voor iedereen een leven zoals dat van Steve Jobs is weggelegd, maar dat is natuurlijk niet waar. Ze wekken hoge verwachtingen en als mensen veel tijd en geld investeren in een cursus en het lukt niet, dan ligt teleurstelling op de loer.”

De Kock en Vergeer zijn jong, nonchalant gekleed en ze hebben hun vlotte verhaal doorspekt met anekdotes, maar de inhoud van hun boek is verre van vernieuwend. 365 dagen succesvol staat vol open deuren en clichés als ‘je bent zelf verantwoordelijk voor je succes’, ‘Geniet van je fouten’ en ‘Leer jezelf aan te praten wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt’.

Waarom zoveel succes?

Waarom dan toch zoveel succes? Wat echte goeroes onderscheidt van ‘gewone sprekers’ is de manier waarop ze het verhaal brengen, zegt Van der Swaluw van de Succesgids. „De echte goeroes, zoals Anthony Robbins, die duizenden mensen per seminar trekt, kunnen transformatie in gang zetten. Ze laten een inzicht zo landen, dat je denkt: daar moet ik echt iets mee.”

Ook de deelnemers aan het jaarprogramma van De Kock en Vergeer prijzen vooral de actiegerichtheid van de twee coaches. „Het is de combinatie tussen persoonlijke ontwikkeling en het praktisch toepassen van de kennis, zegt Lisa Peek (45). Peek schreef zich in met haar man nadat ze hun bedrijf hadden verkocht. Acht maanden na de start van het jaarprogramma heeft ze een businessplan voor een nieuw bedrijf.

Jaap Duin (29) droomde ervan leiderschapsreizen te begeleiden, maar het lukte hem niet die droom om te zetten in daden. Door het jaarprogramma had hij een stok achter de deur. „We komen elke maand samen, en dan worden we steeds gevraagd om onze dromen concreet te maken: waar ben je over een jaar, over vijf jaar en wat wil je verdienen? Inmiddels heb ik twee uitverkochte expedities naar Italië georganiseerd.” De Kock en Vergeer brachten als vanzelf het zakelijk model voor zijn reisplannen in. Vergeer: „Je kunt wel bedenken wat je passie is, maar je moet het ook kunnen vermarkten, anders blijft het bijklussen in de avonduren. Dat maakt niet gelukkig.”

    • Stephanie Bakker