Intel wordt gered door de groei van datacentra

Chipfabrikant verdient minder aan pc’s, meer aan servers

Ook al; is er in Nederland maar één tablet-pc die Intels nieuwe mobiele chip heeft, toch heeft de Amerikaanse chipfabrikant er vertrouwen in: de achterstand in gadgets kan ingelopen worden. Intel heeft het afgelopen kwartaal 5 procent meer omzet gedraaid (13,5 miljard dollar, 10 miljard euro) dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat is voornamelijk te danken aan de groeiende vraag naar servers voor datacentra, waarvoor Intel bijna 90 procent van de processors levert. Deze divisie haalde een omzet van 2,9 miljard dollar.

Intel maakte de resultaten gisteren bekend. De omzet van de divisie die chips verkoopt voor desktopcomputers en laptops, goed voor ruim 60 procent van Intels resultaat, daalde met 3 procent tot 8,4 miljard dollar. Dat komt door de dalende vraag naar pc’s en laptops: consumenten kopen meer tablet-pc’s en smartphones.

Als marktleider in de pc-markt profiteert Intel in het derde kwartaal traditiegetrouw van studenten die een nieuwe laptop kopen, maar afgelopen kwartaal daalde het aantal verkochte computers volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner met 8,6 procent tot 80 miljoen apparaten.

Intel heeft, als het gaat om mobiele gadgets, nog een forse achterstand in te halen ten opzichte van de chips die met technologie van het Britse bedrijf ARM zijn ontworpen. Sinds Intel een nieuwe topman heeft – Brian Krzanich volgde dit jaar Paul Otellini op – steekt de grootste chipmaker ter wereld meer energie in de productie van energiezuinige chips voor mobiele apparaten en kleine gadgets.

De belangrijkste producenten van tablets en telefoons, zoals Samsung en Apple, kiezen op dit moment echter nog hoofdzakelijk voor ARM-chips – ook al kondigde Intel afgelopen maand een nieuwe reeks zuinige processors aan.

Maar het gaat er niet alleen om wie de beste techniek heeft. De chipfabrikant moet ook zijn logistiek aanpassen. Intel, gewend aan jaarlijkse updates van processors voor pc’s en servers, moet harder lopen om het tempo in de mobiele sector bij te benen. Daar worden elke zes tot negen maanden nieuwe chips geïntroduceerd.

Patrick Bliemer, directeur van Intel in Noord-Europa, legt uit dat de chipfabrikant tijd nodig heeft zijn eigen ontwikkelingstempo op te schroeven voor de mobiele sector. Maar is die tijd er wel? Bliemer: „We komen van helemaal niks en kunnen nu een product bieden dat even goed of beter presteert dan de concurrentie.”

Dan nog is het een kwestie van afwachten. Gemiddeld duurt het minstens een jaar voordat aangekondigde chips in daadwerkelijke producten in de winkel te vinden zijn. Telefoonfabrikanten zijn voorzichtig om hun productieprocessen aan te passen. Bliemer: „Ze zullen alleen onze chips overwegen als we ook een echte langetermijnplanning kunnen laten zien. Een eendagsvlieg is niet voldoende.”

Er is in Nederland nu zegge en schrijve één tablet-pc te koop die op een nieuwe Intel-chip draait, de Samsung Galaxy Tab 3. De Nederlandse markt volgt verder de internationale verkooptrends, aldus Bliemer. Er worden hier relatief veel servers verkocht: 60 procent van de Intel-omzet in Nederland komt uit de zakelijke hoek. De consumenten tak blijft nog achter, ook al bedacht Intel het concept ‘ultrabook’. Dat is de gestroomlijnde, zuinige variant op „een ouderwetse notebook van vier centimeter dik.”

Ultrabooks hebben de krimp in de verkoop nog niet kunnen keren, maar de laptop is volgens de Intel-directeur wel het imago van logge tikbak kwijt.

Intels winst daalde ten opzichte van het derde kwartaal van 2012 licht, tot iets minder dan 3 miljard dollar. Hoewel de chipfabrikant de verwachtingen van analisten overtrof, daalde het aandeel nabeurs met 2,5 procent.