Goed medicijn voor hogere winst van J&J

Het mondspoelmiddel Listerine, pijnstiller Tylenol, Band-Aid-pleisters en o.b.-tampons: in de gemiddelde megadrogisterij in de Verenigde Staten kan de klant onmogelijk om de producten van Johnson & Johnson heen.

‘J&J’ is de grootste producent van zorgproducten ter wereld. Gisteren werd uitgezien naar de kwartaalcijfers van deze onderneming uit New Jersey. En die resultaten waren opvallend goed, ondanks de nasleep van de recessie en negatieve financiële effecten van de nieuwe zorgwet, ObamaCare.

In het derde kwartaal steeg de omzet met 10 procent naar ruim 7 miljard dollar (5,19 miljard euro). Dat was beter dan analisten hadden voorspeld. J&J stelde prompt de winstverwachting voor 2013 bij. Beleggers kunnen op een voordeel van bijna 5,50 dollar per aandeel rekenen aan het einde van dit jaar, aldus een verklaring van topman Alex Gorsky. Het aandeel J&J steeg licht op de beurs van New York, om net boven de 90 dollar te sluiten.

De onderneming was de eerste grote Amerikaanse zorgproducent die met de nieuwe kwartaalcijfers kwam. De komende weken zullen ook Bristol-Myers Squibb, Eli Lilly, Merck en Pfizer resultaten naar buiten brengen. De verwachting is dat geen van deze concurrenten in de tweede helft van dit jaar zo goed als J&J zal presteren.

Het succes heeft een Nederlands element. In 2010 nam J&J het Leidse Crucell over. Door de Nederlandse maker van vaccinaties in te lijven, kreeg de multinational toegang tot de mondiale groeimarkt van vaccinaties tegen infectieziekten. Sindsdien is het J&J goed gegaan, ondanks de financiële crisis en de economische malaise.

De belangrijkste reden voor de positieve cijfers zijn nieuwe medicijnen, niet zozeer de middelen tegen hoofdpijn en een droge huid – die persoonlijke verzorgingsmiddelen verkopen matig. J&J heeft onder meer Zytiga ontwikkeld, wat eerder dit jaar een effectief medicijn tegen de gevolgen van prostaatkanker bleek te zijn. Ook Simponi tegen darmklachten en Remicade tegen artrose werden positief ontvangen, wat de omzetcijfers omhoog duwde.

Met de verkoop van medische apparatuur gaat het minder goed, want vanwege de economische onzekerheid kiezen patiënten minder vaak voor ‘niet-essentiële’ ingrepen. Ook de nieuwe zorgwet kost J&J zo’n 800 miljard, onder meer door nieuwe belastingtarieven op medische instrumenten.

Experts zijn te spreken over J&J. „We verwachten vergelijkbaar krachtvertoon in de komende kwartalen”, zei beursanalist Damien Conover van investeringsfirma Morningstar.

    • Diederik van Hoogstraten