Glück of bonheur; positieve bezieling kent geen grenzen

De Weekbladpers heeft het zwaar, maar één blad doet het prima: Happinez krijgt na Duitsland ook een Frans zusje.

Oktobernummer Happinez

„Aantrekkingskracht van binnenuit. Tien keer inspiratie om te mediteren.” Dat is Happinez, het blad voor zingevingszoekers. Het bestaat tien jaar, en is een van de weinige Nederlandse tijdschriften met een stijgende oplage (+1 procent, naar 148.000). Ook bijzonder: uitgever Lim Olsthoorn tekende net een contract met uitgever Oracom voor een Franse licentie van het blad. Sinds 2010 komt Happinez in licentie in Duitsland uit.

Hoe streng is dat licentiecontract?

„Heel streng. Als ze onder onze naam willen werken, moeten ze zich houden aan onze voorwaarden. We hebben een boek met regels en geven nu workshops aan de redactie over wat wel en niet Happinez is.”

Zijn er veel verschillen tussen de internationale edities?

„In de keuze van reportages en interviews zijn ze natuurlijk vrij. Wat opvalt aan de Duitse versie van Happinez, is de enorme liefde voor de kracht van bloemen en kruiden. Het Kneipp-verhaal, zogezegd. Dat zie je bij ons niet. Het is balanceren, je wil niet dat je merk té anders is in een ander land, maar je moet wel rekening houden met een andere volksaard. In Noorwegen zijn ze erg bezig met bewustwording en puurheid, daar zou het blad ook goed kunnen werken.”

In zuidelijke landen zijn de mensen al happy van zichzelf?

„In Spanje en Portugal is ook interesse voor het blad. Maar er is een groot verschil tussen interesse en daadwerkelijk een blad durven te beginnen in deze moeilijke markt.”

Hoe kan het dat Happinez groeit?

„Ik denk dat mensen nu erg verlangen naar positieve inspiratie. Deze generatie zoekt verdieping, is niet materialistisch. Zij zoeken het geluk binnenin. Happinez kan ze daarbij helpen.”

Met Weekbladpers-titels als Opzij en J/M gaat het slecht. Zitten jullie daarom in een eigen BV?

„Nee hoor. Op termijn zullen de BV’s juist worden samengevoegd. Dan verhuizen wij ook van Naarden naar de Amsterdamse Raamgracht, waar ook Yoga en Psychologie Magazine zitten, die het aardig doen. Op het gebied van marketing en inkoop kunnen we dan samenwerken.”

Kunnen de andere Weekbladpersbladen iets van jullie leren?

„Ik denk dat wij verder zijn dan de meeste op het gebied van merkextensie. We hebben een festival, een webshop, een inspiratie-app. Maar je kunt dat niet één op één kopiëren naar de andere bladen. Happinez als merk leent zich goed voor allerlei vormen van uitbreiding. Bij Vrij Nederland werkt zoiets minder goed.”

    • Janna Laeven