Disneysnufjes

Foto Disney

Films die tekstberichten uitzenden. Een automatische cartoongenerator die de stijl van een tekenaar kan nadoen. Entertainmentgigant Disney heeft een eigen onderzoekpoot, Disney Research, voor uitvindingen die kunnen helpen mensen te amuseren. Disney heeft labs in Pittsburgh en Zürich en presenteert resultaten op conferenties en in vakbladen.

Op de Siggraph-conferentie dit jaar in Californië liet Disney zien hoe in het geluid van een film tekst kan worden verstopt, die wordt opgevangen door een app in de mobiele telefoons van het publiek. Disney laat bovendien de telefoons van de kijkers samenwerken via Bluetooth. Zo kunnen fouten in de ontvangst worden gecorrigeerd en kunnen de kijkers met elkaar communiceren zonder elkaar te kennen. Het mobieltje kan zo een tweede scherm bij de film worden, zonder dat de bioscoop een wifi-netwerk nodig heeft. Bovendien werkt het thuis bij de tv ook, via een gewone dvd-speler. Disney ontwikkelde de techniek samen met de technische hogeschool van Zürich.

Een andere demonstratie op Siggraph betrof het imiteren van de stijl van portrettekenaars. Disney liet zeven tekenaars 24 portretfoto's viermaal natekenen en gaf ze daarbij steeds minder tijd - van vijf minuten tot 15 seconden. De bijna 700 schetsen werden door de computer geanalyseerd op eigenschappen als lengte, dikte en kromming van de lijnen. Het resultaat is een programma dat foto’s kan natekenen en dat doet in de stijl van een bepaalde artiest.

Vorige week presenteerde Disney Research op een conferentie in Engeland een techniek om op aanraakschermen reliëf te suggereren - niet voor de ogen van de gebruiker maar voor zijn vingers. Op plekken waar iets uit het scherm zou moeten steken, wordt het scherm in trilling gebracht. Volgens projectleider Ivan Poupyrev neemt de tastzin uitstulpingen vooral waar doordat de huid enigszins wordt uitgerekt. Datzelfde doet die trilling, waardoor de illusie van een bult ontstaat. Op dezelfde manier kan ruwheid worden gesimuleerd en dat schept de mogelijkheid verschillende soorten oppervlakken op het scherm na te bootsen. Google Maps voor blinden is zo niet ver meer.

En zelfs voor virtuele objecten in de lucht kan Disney een aanraaksensatie simuleren. Dank zij webcams (of Microsofts onvolprezen Kinect) kun je bij veel games tegenwoordig je lijf gebruiken om een spel te controleren. Een bal op het scherm retourneer je bijvoorbeeld met een armzwaai. Jammer is dat je de mep tegen die bal niet voelt. Disney heeft een oplossing: het gevoel dat je iets aanraakt wordt opgewekt door vortices, wervelende toefjes lucht die op de spelende persoon worden afgeschoten. Disneys onderzoekers melden veelbelovende resultaten. Zelfs het kietelende gevoel van een vlinder die langs je arm vliegt, zegt Disney te kunnen opwekken.

Herbert Blankesteijn

    • Herbert Blankesteijn