Alles gaat hier automatisch, ook de lunch

Sfeer

Het doel van AFAS is automatiseren, en dat merk je meteen bij binnenkomst: geen levende receptie, maar een digitale. De ontvangstzuilen T@, Fr@ en Bab@ heten je welkom, maken een foto van je en spugen een bezoekerspas voor je uit. „Heel praktisch”, legt CEO Bas van der Veldt uit. „Ik kreeg een melding van T@ dat jij binnen was, en door de foto wist ik ook al meteen bij wie ik moest zijn.”

De kantine draagt de naam Bits & Bites. Iedere werknemer geeft voor 10.00 uur zijn bestelling door, zodat er precies genoeg lunch wordt gemaakt. Een kassa is er niet: de bestelling wordt tegen kostprijs van je salaris afgehaald. Drinken en fruit zijn gratis. Er is een ‘gewoon’ buffet voor gasten, ook daar wordt geprobeerd de hoeveelheid afval te minimaliseren – en met zoveel mogelijk biologische ingrediënten te werken.

Wij kiezen drie minibroodjes: een met zalm, een met nagelkaas en een met rosbief. Alleen die laatste is wat flauw, de rest smaakt goed en de verschillende soorten brood zijn lekker vers, net als het begeleidende sap en fruit.

Reacties

Marco, manager controlling: „Ik lunch hier erg lekker. Het personeel is ook heel betrokken, de mensen zijn hier gewoon in dienst. Ze zijn oprecht vriendelijk, dus niet nepvriendelijk zoals bij sommige cateringbedrijven. En het bestelsysteem is natuurlijk handig. Al weet ik ’s ochtends niet altijd waar ik ’s middags trek in heb.” Zijn collega Marieke heeft daar geen last van: „Ik neem toch elke dag hetzelfde: speltbrood met kaas en tomaat.” Hugo, tester: „Ook fijn dat het zo spotgoedkoop is.” Zijn collega Cas: „We kunnen in de bestellijst precies zien wie er wat heeft gegeten. Ik geef het meeste uit van iedereen.”

Wat is de beste bedrijfskantine van Nederland? Meld kanshebbers aan via werk@nrc.nl

    • Cecile Elffers