Naar Koeweit? Eerst even door de homotest

We hebben de mond vol van Rusland, maar blijven stil over de geplande ‘homotest’ in de Golfstaten, schrijft Dino Suhonic.

Men is er ondertussen wel aan gewend om homo-onvriendelijke uitspraken uit Arabische landen te horen. Vorige week heeft een bijzonder bericht vooral in de Amerikaanse media veel stof doen opwaaien. Een ‘homotest’ wordt geïntroduceerd in Koeweit en andere Golfstaten, een regio met de meest welvarendste landen ter wereld. Volgens Yousuf Mindkar, een hoge functionaris van het ministerie voor Volksgezondheid, zijn verschillende wetenschappers en experts druk bezig met de ontwikkeling van deze unieke test waarmee homoseksualiteit wetenschappelijk kan worden vastgesteld. Hoe dit technologische hoogstandje werkt, weet niemand. Maar bij een positieve uitslag zouden homoseksuele, lesbische en biseksuele buitenlandse expats niet tot het land toegelaten worden. Het probleem van de inheemse LHBT-populatie is immers al ‘onder controle’: straffen voor ‘onnatuurlijke’ daden variëren van honderd zweepslagen en tien jaar gevangenisstraf tot publieke executie. Deze homotest is uitdrukkelijk bedoeld om homoseksuele expats op te sporen en een werkvergunning in Koeweit en andere Golfstaten te weigeren.

In Nederland heeft het nieuws helaas weinig media-aandacht gekregen, ondanks het feit dat we al vijftien jaar geobsedeerd zijn door de intolerante houding van de Nederlandse moslimgemeenschap ten opzichte van homoseksuelen. Het lijkt alsof we de moeite niet nemen om de achtergronden van deze intolerante houding te begrijpen. Ondertussen wordt er wel een nieuwe vorm van apartheid getolereerd. Waar het in Zuid-Afrika raciale separatie betrof, gaat het hier om het uitsluiten van homoseksuele expats. De vraag die hierbij onvermijdelijk opkomt, is hoe deze onderzoekers denken te kunnen bewijzen dat iemand homoseksueel is. Een bloedtest bij de grens? Zullen de examinatoren Facebookprofielen analyseren en de conclusie trekken dat het liken van Madonna, Cher, Lady Gaga en Beyoncé impliceert dat je een ‘queen’ bent? Of wordt bij het fouilleren gekeken of mannen daar iets te veel van genieten?

Wat mij zorgen baart, is de selectieve manier waarop in Nederland de mensenrechten worden verdedigd. Wie bepaalt of we ons gaan opwinden over gruwelijke filmpjes van de martelingen van homo’s in Rusland of de publieke executies van minderjarige homoseksuelen in de Golfstaten? We lijken die laatste gevallen te relativeren omdat we menen dat dit nou eenmaal bij moslims hoort. We gaan wel met toeters, bellen en glitters protesteren tijdens Poetins bezoek aan Nederland en doen grootse uitspraken die doen denken aan de retoriek ten tijden van de Koude Oorlog. Jammer dat wij niet consequent zijn. Anders zouden we ons ook druk maken over het leed van homoseksuelen in de Golfstaten. Van de vijf landen waar homoseksualiteit met executie bestraft wordt, liggen er drie in de Perzische Golf. Waar zijn we bang voor? Voor een nieuwe oliecrisis? Of willen we gewoon liever niet met de ‘exotic other’ bezig zijn? In de Verenigde Staten lijkt men uitgesprokener te zijn, maar we moeten niet vergeten dat het nogal hypocriet is dat de Amerikaanse overheid deze regimes steunt.

Occident en Oriënt

Eind vorige week verscheen het bericht dat de door Koeweit ontwikkelde homotest eigenlijk een ‘gendertest’ is. In tegenstelling tot eerdere berichten over een medische test om lesbische vrouwen, homomannen en biseksuelen te weren, meldde Arab News dat het om een medische gendertest gaat met als doel transgenders als buitenlandse werknemers uit de Golf te weren. Alsof het in het geval van transgenders om verzachtende omstandigheden zou gaan.

Deze kwestie heeft de zure nasmaak van de decennialange strijd tussen Occident en Oriënt. Discussies over homorechten, of die nou in VN-raad gevoerd worden of in de huiskamers van Koeweit, zijn een strijdtoneel geworden tussen het Westen en het Oosten. De Occident is in oosterse ogen zielloos, amoreel en verwerpelijk omdat zelfs homo’s het recht hebben om te bestaan; het Westen ziet de Oriënt als zandbak van achterlijke mensen, idiote ideologieën en primitieve stammen. Tussen die twee stormen verstikken moslimhomo’s in wanhoop en angst.